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Background To evaluate a new procedure in daily clinical practice, it might not be sufficient to rely exclusively on the findings of randomized clinical trials (RCTs). This is the first systematic review providing a synthesis of the most important RCTs and relevant retrospective cohort studies on short- and long-term outcomes of laparoscopic surgery in colon cancer patients. Materials and methods In a literature search, more than 1800 relevant publications on the topic were identified. Relevant RCTs and representative high-quality retrospective studies were selected based on the widely accepted Strengthening the Reporting of Observational Studies in Epidemiology (STROBE) criteria. Finally, 9 RCTs and 14 retrospective cohort studies were included. Results Laparoscopic surgery for colon cancer is associated with a slightly longer duration of surgery, but a variety of studies show an association with a lower rate of postoperative complications and a shorter duration of hospital stay. Particularly in older patients with more frequent comorbidities, laparoscopy seems to contribute to decreasing postoperative mortality. Concerning long-term oncologic outcomes, the laparoscopic and open techniques were shown to be at least equivalent. Conclusion The findings of the existing relevant RCTs on laparoscopic surgery for colon cancer are mostly confirmed by representative retrospective cohort studies based on real-world data; therefore, its further implementation into clinical practice can be recommended. intergrund Um die Eignung eines neuen Behandlungsverfahrens im klinischen Alltag zu überprüfen, sollte man sich nicht ausschließlich auf die Ergebnisse randomisierter Studien (RCTs) verlassen. Dies ist die erste Übersichtsarbeit zum Thema laparoskopische Tumorresektion beim Kolonkarzinom, welche neben RCTs repräsentative retrospektive Kohortenstudien zu Kurz- und Langzeitergebnissen berücksichtigt. Methoden In einer Literaturrecherche wurden über 1800 relevante Publikationen identifiziert. Eine Selektion der relevanten pro- und retrospektiven Studien zum Thema Laparoskopie beim Kolonkarzinom fand auf Grundlage der STROBE-Kriterien statt. Schließlich wurden 9 RCTs und 14 retrospektive Studien eingeschlossen. Ergebnisse Laparoskopische Chirurgie beim Kolonkarzinom ist zwar mit einer etwas längeren Operationsdauer, jedoch auch mit einer niedrigeren postoperativen Komplikationsrate und einer kürzeren Krankenhausverweildauer assoziiert. Vor allem ältere Patienten mit mehr Komorbiditäten scheinen von einer niedrigeren postoperativen Mortalität zu profitieren. Was das onkologische Langzeitergebnis betrifft, ist das laparoskopische dem offenen Verfahren mindestens ebenbürtig. Schlussfolgerung Die Ergebnisse der existierenden relevanten RCTs zur Laparoskopie beim Kolonkarzinom werden größtenteils von repräsentativen retrospektiven Kohortenstudien aus dem Klinikalltag bestätigt. Daher kann die weitere Implementierung der Laparoskopie in den Klinikalltag empfohlen werden. |