Estimation of [177Lu]PSMA-617 tumor uptake based on voxel-wise 3D Monte Carlo tumor dosimetry in patients with metastasized castration resistant prostate cancer

Autor: Torsten Kuwert, Theresa Ida Götz, Michael Cordes, Christian Schmidkonz, Olaf Prante, Philipp Ritt, Elmar Lang, Bernd Ludwig
Rok vydání: 2020
Předmět:
Zdroj: Nuklearmedizin. 59:365-374
ISSN: 2567-6407
0029-5566
DOI: 10.1055/a-1204-9932
Popis: Patients with advanced prostate cancer are suitable candidates for [ 13 patients with histologically confirmed metastasized castration-resistant prostate cancer were treated with a total of 18 cycles of [ The average dose values yielded the following results: 2.59 ± 0.63 Gy (1.67-3.92 Gy) for the kidneys, 0.79 ± 0.46 Gy (0.31-1.90 Gy) for the spleen and 11.00 ± 11.97 Gy (1.28-49.10 Gy) for all tracer-positive tumor lesions. A trend towards higher TTD was observed in patients with Gleason Scores 8 compared to Gleason Scores ≤ 8 and in lymph node metastases compared to bone metastases. A significant correlation was determined between the serum-PSA level before RLT and the TTD (r = -0.57, p 0.05), as well as between the TTD with the percentage change of serum-PSA levels before and after therapy was observed (r = -0.57, p 0.05). Patients with higher total tumor volumes of PSMA-positive lesions demonstrated significantly lower kidney average dose values (r = -0.58, p 0.05). The presented novel Monte Carlo based voxel-wise dosimetry calculates a patient specific whole-body dose distribution, thus taking into account individual anatomies and tissue compositions showing promising results for the estimation of radiation doses of normal organs and PSMA-positive tumor lesions.ZIEL: Patienten mit fortgeschrittenem Prostatakrebs sind geeignete Kandidaten für die [ 13 Patienten mit histologisch gesichertem metastasiertem kastrationsresistentem Prostatakrebs wurden mit insgesamt 18 Zyklen [ Die mittleren Dosiswerte wurden wie folgt bestimmt: 2,59 ± 0,63 Gy (1,67–3,92 Gy) für die Nieren, 0,79 ± 0,46 Gy (0,31–1,90 Gy) für die Milz und 11,00 ± 11,97 Gy (1,28–49,10 Gy) für alle Tracer-positiven Tumorläsionen. Ein Trend zu höheren totalen Tumordosen wurde in Patienten mit Gleason-Scores 8 im Vergleich zu Gleason-Scores ≤ 8 und in Patienten mit Lymphknotenmetastasen im Vergleich zu Knochenmetastasen beobachtet. Eine signifikante Korrelation wurde zwischen Serum-PSA-Werten vor Radioligandentherapie und der totalen Tumordosis ermittelt (r = –0,57; p 0,05) sowie zwischen der totalen Tumordosis und der prozentualen Änderung der Serum-PSA-Werte vor und nach Therapie beobachtet (r = –0,57; p 0,05). Patienten mit höherem totalem Tumorvolumen der PSMA-positiven Läsionen zeigten signifikant geringere mittlere Nierendosen (r = –0,58; p 0,05). Die vorgestellte neuartige Monte-Carlo-basierte voxelweise Dosimetrie berechnet eine patientenspezifische Ganzkörper-Dosisverteilung, die individuelle Gewebezusammensetzungen berücksichtigt und vielversprechende Resultate für die Bestimmung der absorbierten Dosis von Organen und PSMA-positiven Tumorläsionen zeigt.
Databáze: OpenAIRE