Elastisch-stabile intramedulläre Nagelung pertrochantärer Femurfrakturen im Kleinkindesalter (<6 bis 8 Jahre)
Autor: | Slongo T, Kaiser N |
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Rok vydání: | 2021 |
Předmět: |
medicine.medical_specialty
Titannagel Comminuted fractures Proximal femur fracture Bone Nails Minimally invasive care Femoral Neck Fractures Postoperative management law.invention Intramedullary rod Trümmerfraktur 03 medical and health sciences 0302 clinical medicine law Partial weight bearing Proximal third medicine Humans Titanium nail Orthopedics and Sports Medicine Femur Minimal-invasive Versorgung Child Fracture Healing 030222 orthopedics business.industry Operative Techniken 030229 sport sciences Fracture Fixation Intramedullary Surgery TEN Patient population Treatment Outcome Proximale Femurfraktur business Femoral Fractures |
Zdroj: | Operative Orthopadie Und Traumatologie |
ISSN: | 1439-0981 0934-6694 |
DOI: | 10.1007/s00064-020-00696-2 |
Popis: | Minimally invasive, sufficiently stable for movement and partial weight bearing, osteosythesis of pertrochanteric femoral fractures in children 6-8 years using elastic, stable intramedullary nailing (ESIN).Proximal, pertrochanteric femoral fractures Delbet type IV in children 6 years.Comminuted fractures, femoral neck fractures.By inserting three elastic titanium nails (TEN), prebent in the proximal third, retrograde into the femur, a stable 3‑point support stabilizes the proximal fragment. For further improvement of stability, EndCaps can be used.Partial weight bearing (sole-contact) for 4-5 weeks. X‑ray controls immediately after surgery and after 4-5 weeks. No sports for 3 months.In our patient population we have good experience with this technique for very rare pertrochanteric fractures in children younger than 6-8 years. With minimally invasive access, exercise-stable administration can be achieved without a pelvic leg cast.OPERATIONSZIEL: Minimal-invasive, übungsstabile Versorgung von pertrochantären Femurfrakturen bei Kindern 6 bis 8 Jahren mittels elastisch-stabiler intramedullärer Nagelung (ESIN).Proximale, pertrochantäre Femurfrakturen Delbet Typ IV bei Kindern 6 Jahre.Trümmerfrakturen, Schenkelhalsfrakturen.Durch Einbringen von insgesamt 3 (gelegentlich nur 2) im proximalen Drittel vorgebogenen, elastischen Titannägeln (TEN) retrograd in das Femur wird im proximalen Fragment eine stabile 3‑Punkt-Abstützung erreicht. Eine weitere Verbesserung der Stabilität kann durch die Applikation von Endcaps erreicht werden.Die Nachbehandlung erfolgt mittels Sohlenbelastung während 4 bis 5 Wochen. Röntgenkontrollen erfolgen direkt postoperativ sowie nach 4 bis 5 Wochen. Eine Sportunfähigkeit besteht für 3 Monate.In unserem Patientengut haben wir gute Erfahrungen mit dieser Technik bei den sehr seltenen pertrochantären Frakturen bei Kindern 6 bis 8 Jahren. Mit minimal-invasivem Vorgehen kann eine übungsstabile Versorgung ohne Notwendigkeit eines Becken-Bein-Gipses erreicht werden. |
Databáze: | OpenAIRE |
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