Congenital diaphragmatic hernia: a single-centre experience at Kepler University Hospital Linz
Autor: | Anna Hofer, Julia Pernegger, Reza Zahedi, Franz Hornath, Regina Greiner, Gudrun Huber |
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Rok vydání: | 2021 |
Předmět: |
Pediatrics
medicine.medical_specialty medicine.medical_treatment Congenital diaphragmatic hernia Neonatal disorders Hospitals University Pulmonary hypoplasia Extrakorporale Membranoxygenierung Pregnancy medicine Extracorporeal membrane oxygenation Humans Hospital Mortality Child Neonatal mortality Retrospective Studies Oscillatory ventilation business.industry Infant Newborn Lung volume measurement General Medicine University hospital medicine.disease Pulmonary hypertension Single centre Kongenitale Zwerchfellhernie Neugeborenen Intensivmedizin Neugeborenenerkrankungen Original Article Neonatal intensive care Female Hernias Diaphragmatic Congenital business Neugeborenensterblichkeit |
Zdroj: | Wiener Medizinische Wochenschrift (1946) |
ISSN: | 1563-258X 0043-5341 |
DOI: | 10.1007/s10354-021-00885-z |
Popis: | Congenital diaphragmatic hernia (CDH) is found in about 1 of 3000 live births and is often complicated by pulmonary hypoplasia and alteration of the pulmonary arterial wall with resulting pulmonary hypertension. Since 2005, with the fusion of the children's hospital and the maternity clinic of the Kepler University Hospital Linz, affected neonates have been treated according to a standard protocol at our perinatal centre. Some prenatally measured parameters have been used to predict mortality, e.g., observed-to-expected lung-to-head ratio or lung volume measurements by nuclear magnetic resonance imaging. We performed a retrospective chart review of 67 new-borns with CDH treated at our institution to detect any predictors of hospital mortality from parameters routinely collected within the first 24 h of life. The term "liver up" was identified as a predictor of hospital mortality; OR 9.2 (95% CI 1.9-51.1, p = 0.002, sensitivity 79%, specificity 71%). In addition, the need for application of high-frequency oscillatory ventilation during the first 24 h was associated with mortality; OR 44.4 (95% CI 6.3-412.1, p = 0.001, sensitivity 85.7%, specificity 88%).Eine angeborene Zwerchfellhernie tritt bei einem von 3000 Neugeborenen auf und ist oft mit einer Hypoplasie und Verdickung der Pulmonalarterien mit begleitender pulmonaler Hypertonie verbunden. Seit dem Jahr 2005 werden die betroffenen Neugeborenen an dem Perinatalzentrum der Klinik der Autor(inn)en nach einem Standardprotokoll behandelt. Dies wurde durch die Zusammenlegung der Frauen- und Kinderklinik des Kepler Universitätsklinikums Linz ermöglicht. Einige pränatale Parameter werden zur Vorhersage der Mortalität herangezogen, wie z. B. das beobachtete im Vergleich zum erwarteten Größenverhältnis der Lunge zum Kopfumfang oder Lungenvolumenmessungen durch Magnetresonanztomographie. Es wurde eine retrospektive Datenanalyse aus den Krankengeschichten von 67 betroffenen Neugeborenen durchgeführt, um einen Vorhersagewert der Krankenhausmortalität aus routinemäßig in den ersten 24 h erhobenen Werten zu ermitteln. Der Wert „Leber im Thorax“ wurde als Vorhersagewert der Krankenhausmortalität ermittelt; Odds Ratio (OR): 9,2 (95%-Konfidenzintervall [95%-KI]: 1,9–51,1; p = 0,002, Sensitivität 79 %, Spezifität 71 %). Zusätzlich war auch die Notwendigkeit einer Hochfrequenzbeatmung in den ersten 24 h mit der Krankenhausmortalität assoziiert; OR: 44,4 (95%-KI: 6,3–412,1; p = 0,001, Sensitivität 85,7 %, Spezifität 88 %). |
Databáze: | OpenAIRE |
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