Visceral artery aneurysms
Autor: | M. Walensi, Johannes Bernheim, Johannes N. Hoffmann, Benjamin Juntermanns, K. Karaindros |
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Jazyk: | angličtina |
Rok vydání: | 2018 |
Předmět: |
Abdominal pain
medicine.medical_specialty Visceral artery Population Endovascular therapy Viszeralarterien 030204 cardiovascular system & hematology Endovaskuläre Therapie 03 medical and health sciences 0302 clinical medicine Aneurysm Aneurysmaruptur Medicine cardiovascular diseases Aneurysm rupture education Survival rate Pregnancy education.field_of_study Indikation Offen-chirurgische Therapie business.industry Incidence (epidemiology) Übersichten Vascular surgery medicine.disease Surgery Indication 030220 oncology & carcinogenesis cardiovascular system Open surgical therapy medicine.symptom Cardiology and Cardiovascular Medicine business |
Zdroj: | Gefasschirurgie |
ISSN: | 1434-3932 0948-7034 |
Popis: | Visceral artery aneurysms are rare with an incidence of only 0.01-0.1% of the population. Open surgical or endovascular elimination should be performed for aneurysms greater than 2 cm in size. The risk of aneurysm rupture is then approximately 25-40%. If the aneurysm ruptures the mortality can be as high as 76%. For mycotic aneurysms or spurious aneurysms there is no lower limit to the diameter size for the need of treatment. Sudden abdominal pain during pregnancy can be caused by visceral artery aneurysms and must be further clarified. The indications for surgery during pregnancy should be made generously. The clinical symptoms (abdominal complaints) of visceral artery aneurysms are manifold. The treatment can be either an open surgical approach or endovascular treatment. In the emergency setting, if endovascular treatment is no longer possible, an open surgical treatment needs to be performed. There are so far no randomized studies which could identify one of the procedures (open surgery vs. endovascular surgery) as clearly being superior. The prognosis after treatment is satisfactory with a 5-10 year survival rate of approximately 90%.Viszeralarterienaneurysmen sind mit nur etwa 0,01–0,1 % in der Bevölkerung eine Rarität. Die offen-chirurgische oder auch endovaskuläre Ausschaltung sollte ab einer Aneurysmagröße von 2 cm durchgeführt werden. Das Rupturrisiko der Aneurysmen liegt dann bei 25–40 %. Kommt es zur Ruptur, liegt die Letalität bei bis zu 76 %. Bei mykotischen Aneurysmen oder Aneurysma spuria gibt es keine Untergrenze des Durchmessers zur Indikationsstellung. Plötzlich auftretende abdominelle Schmerzen in der Schwangerschaft können durch ein Viszeralarterienaneurysma bedingt sein und müssen unbedingt abgeklärt werden. Die Indikation zur Therapie in der Schwangerschaft sollte großzügig gestellt werden. Die klinischen Symptome (abdominelle Beschwerden) der Viszeralarterienaneurysmen sind mannigfaltig. In der Notfallsituation sollte, wenn die endovaskuläre Therapie nicht mehr möglich ist, die offen-chirurgische Versorgung erfolgen. Es existieren bisher keine randomisierten Studien, die ein Verfahren (offen-chirurgisch vs. endovaskulär) eindeutig als überlegen identifizieren konnten. Die Prognose nach Versorgung ist gut mit Fünf- bis Zehnjahresüberlebensraten von rund 90 %. |
Databáze: | OpenAIRE |
Externí odkaz: |