Editorial
Autor: | Petr Adamec |
---|---|
Rok vydání: | 2022 |
Zdroj: | Lifelong Learning. 12:5-6 |
ISSN: | 1805-8868 1804-526X |
DOI: | 10.11118/lifele20221201005 |
Popis: | Vážení čtenáři, milé kolegyně a kolegové, přátelé celoživotního vzdělávání,jsem rád, že máte opět příležitost držet v rukou anebo si prohlížet na monitoru další číslo časopisu Lifelong Learning – Celoživotní vzdělávání, konkrétně první číslo vydané v roce 2022. Jak jste si jistě všimli, časopis změnil svoji periodicitu a bude nově vycházet pouze dvakrát za rok, konkrétně k 30. červnu a k 31. prosinci každého roku. Co zajímavého se v tomto čísle dočtete?V první studii se Hana Marešová a Daniel Ecler zaměřují na vzdělávací potenciál 3D multiuživatelských virtuálních prostředí ve vzdělávání. Ke zpracování této studie je nevedlo nic jiného než stále mezi námi přítomná pandemie covidu-19 a s tím spojené problémy se vzděláváním za využití online prostoru a relevantních prostředků. Do jaké míry jsou online nástroje efektivní a jak velký didaktický význam pro nás všechny mají? Na to najdete odpovědi právě v tomto příspěvku.Na druhé studii se podílel celý kolektiv autorů – Mária Zanovitová, Dominika Kalánková, Martina Lepišeová a Ivan Farský, kteří se zabývali problematikou vzdělávání seniorů a tématem takzvaně vždy zeleným a perspektivním – univerzitami třetího věku. V této oblasti je na jedné straně mnoho prozkoumáno, na druhé straně se objevují stále nové příležitosti. Kolegové se zaměřili na identifikaci míry spokojenosti s organizačním zajištěním, obsahem, cíli a metodami na konkrétní slovenské univerzitě třetího věku. Jejich respondenty byla téměř stovka seniorů. O tom, co považují účastníci U3V za důležité, co preferují anebo co jim naopak brání při studiu, se můžete dočíst v tomto zajímavém příspěvku.Nedílnou součástí tohoto časopisu jsou také recenze odborných knih a dalších publikací, které určitě stojí za přečtení, případně není špatné je mít i ve vlastní knihovně. Do tohoto čísla přispěl Jaroslav Kříž z katedry andragogiky a managementu ve vzdělávání Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy recenzí nedávno vydané publikace předních českých andragogů Jaroslava Vetešky a Michaely Tureckiové s názvem Kompetence ve vzdělávání a strategie profesního rozvoje. Domnívám se, že název knihy a také téma hovoří samo za sebe – je neustále aktuální a mít alespoň základní povědomí o této oblasti je dnes více než potřebné a žádoucí.V životě lidském bohužel neprožíváme vždy jen veselé a příjemné okamžiky. Je naší smutnou povinností informovat Vás o tom, že nás nedávno navždy opustil kolega, přítel a neúnavný propagátor teoretických i praktických aspektů pedagogických věd pan PaedDr. Milan Škrabal. Děkujeme tímto docentu Jiřímu Semrádovi za to, že zpracoval a zaslal vzpomínku stručně shrnující jeho životní pouť.V rámci obsahu tohoto čísla si vás také dovolujeme pozvat na mezinárodní vědeckou konferenci ICOLLE 2022, kterou vysokoškolský ústav Institut celoživotního vzdělávání pořádá již počtrnácté. Letos proběhne 7. září 2022 v prostorách hotelu Vista v Brně a jejím tématem je „Omnes, omnia, omnio pro 21. století“. Jak jste jistě coby odborníci poznali, míříme tím k odkazu Jana Amose Komenského, jehož 430. výročí narození si v letošním roce připomínáme. Jménem celého našeho kolektivu mohu říci, že se na setkání s vámi těšíme.Vážené kolegyně a kolegové, přeji vám nejen příjemné chvíle ve společnosti našeho odborného časopisu (např. na letní dovolené), ale i hodně sil, pedagogického optimismu, tvůrčích úspěchů, štěstí a hlavně zdraví. Petr Adamec předseda redakční rady |
Databáze: | OpenAIRE |
Externí odkaz: |