Teorie transformativního učení (se) dospělých

Autor: Miroslava Dvořáková
Rok vydání: 2012
Předmět:
Zdroj: Studia paedagogica. 17
ISSN: 1803-7437
DOI: 10.5817/sp2012-1-4
Popis: V druhe polovině 20. stoleti vznikla řada teorii uceni se a vzdělavani dospělých, ktere měly za cil vysvětlit a při jejich aplikaci do praxe umožnit a usnadnit adaptaci dospěleho clověka na rychle spolecenske a technologicke změny, jež se v te době zacaly projevovat v nejrůznějsich oblastech života lidi v tzv. zapadni spolecnosti. Jednou z těchto teorii je i teorie transformativniho uceni Jacka Mezirowa. Jedna se o konstruktivisticky orientovanou teorii urcenou pro vzdělavatele dospělých a zaměřenou specificky na dospěle ucastniky vzdělavani v situaci, kdy již „nevystaci“ pouze s tim, co se naucili v dětstvi, a s nekritickým přijimanim autorit. Cilem clanku je představit teorii transformativniho uceni z hlediska jejiho vývoje i soucasne podoby vcetně jeji kritiky jako možnou inspiraci pro teorii a praxi vzdělavani dospělých v Ceske republice.
Databáze: OpenAIRE