Popis: |
Cilem teto studie je přispět k porozuměni toho, jaký význam připisuji matky žaků 1. třid jejich pravě osvojovane dovednosti cteni, vcetně toho, co v tomto kontextu pociťuji jako ctenařský problem. Studie cerpa z dat ziskaných hloubkovými polostrukturovanými rozhovory s 10 matkami. Rozhovory byly pořizeny koncem 2. pololeti skolniho roku 2015/2016. Prostřednictvim kvalitativni analýzy dat byly identifikovany tři různe ctenařske aspirace, ktere matky vzhledem ke svým dětem maji: prakticka (aby si ditě osvojilo techniku cteni dostatecně dobře na to, aby ji mohlo využivat ve svem každodennim životě), prožitkova (aby ditě mělo rado knihy a naslo si ke cteni pozitivni vztah) a rozvojova (aby si ditě osvojilo cteni jako hodnotu pro svůj dalsi osobni rozvoj). Ukazuje se, že s ohledem na sve ctenařske aspirace matky různým způsobem nahližeji take na to, co považuji při cteni svých děti za problem a co nikoli, respektive ktere jejich ctenařske obtiže vnimaji velmi citelně a na kterých jim naopak zase tolik nezaleži. |