Fluorescenční mikroskop ve výuce biologie a vliv na znalosti žáků

Autor: Jana Míková, Vanda Janštová Jana Míková, Vanda Janštová
Rok vydání: 2018
Předmět:
Zdroj: Biologie. Chemie. Zeměpis. 27:6-15
ISSN: 2533-7556
1210-3349
DOI: 10.14712/25337556.2018.1.1
Popis: Atraktivita výuky přirodovědných předmětů vcetně přirodopisu a biologie je tematem diskutovaným bez nadsazky desetileti. Generace ucitelů i didaktiků řesi, jak žaky zaujmout pro krasy přirody a přirodnich věd, potažmo je motivovat ke studiu biologie, rozsiřit jejich znalosti a zlepsit jejich postoje k daným předmětům a oborům. Zajimalo nas, jaký vliv na znalosti žaků ma využiti neobvykle pomůcky, konkretně fluorescencniho mikroskopu ve výuce biologie ve srovnani s využitim mikrofotografii z daneho mikroskopu. Výzkumu se zucastnilo 102 žaků ze ctyř třid prvnich rocniků gymnazia, byla analyzovana data od 69 žaků. Žaci absolvovali znalostni pre-test, post-test a opožděný post-test. V průběhu výuky vsichni žaci připravovali docasne preparaty a použivali světelne mikroskopy. Dale byli rozděleni na dvě skupiny, jedna pracovala s fluorescencnim mikroskopem a druha s mikrofotografiemi pořizenými daným fluorescencnim mikroskopem. Výsledky ukazaly, že způsob výuky (s fluorescencnim mikroskopem ci s mikrofotogra­fiemi) neměl na znalosti žaků po dvou týdnech vliv, vsichni žaci ziskali nove znalosti. Rozdil se ale ukazal ve výsledcich opožděneho post-testu. Žaci, kteři pracovali s fluorescencnim mikroskopem, měli i po dalsich sesti týdnech signifikantně větsi znalosti ve srovnani s pre-testem. Využiti fluorescencniho mikroskopu tedy podpořilo fixaci uciva vice než využiti mikrofotografii. Peclivost žaků hodnocena na zakladě vyplněných pracovnich protokolů korelovala s výsledkem žaků v post-testu, nikoliv už v opožděnem post-testu. Odkazy na on-line fotogalerii použitých mikrofotografii a dalsi vznikle výukove materialy jsou soucasti přispěvku.
Databáze: OpenAIRE