The effect of coping strategies on workplace bullying in elementary school teachers

Autor: Lucie Křeménková, T. Čech, Simona Dobešová Cakirpaloglu, Jana Kvintová
Rok vydání: 2019
Zdroj: e-Pedagogium. 19:14-25
ISSN: 1213-7499
1213-7758
DOI: 10.5507/epd.2019.002
Popis: Stres je v ucitelske profesi důležite tema. Je uzce spjat s pracovni zatěži, nedostatkem ucitelů, nevhodnými copingovými strategiemi a vysokou fluktuaci zaměstnanců. Významný narůst stresu u ucitelů zakladnich skol vede k vysokemu riziku výskytu sikany na pracovisti. Jednou z možnosti prevence je nalezt vhodne strategie zvladani stresu. Cilem výzkumu bylo zjistit vztah mezi copingovými strategiemi a oběťmi sikany na pracovisti v Ceske republice. Byla použita dotaznikova baterie sestavajici z dotazniků NAQ-R (Negative Acts Questionnaire-Revised), vyhodnocujici prevalenci a formy sikany na pracovisti a standardizovaneho dotazniku OSI-R (Inventař pracovniho stresu), který vyhodnocuje emocni a kognitivni strategie zvladani stresu a strategie řeseni (osobni zdroje pro zvladnuti stresu). Výzkumný vzorek sestaval z 464 ucitelů zakladnich skol, z toho 67 mužů a 388 žen. Existence významneho negativniho vztahu byla potvrzena mezi oběťmi sikany na pracovisti a vsemi sledovanými strategiemi vyrovnavani: socialni podpora, relaxace, pece o sebe a racionalni / kognitivni zvladani.
Databáze: OpenAIRE