The effect of coping strategies on workplace bullying in elementary school teachers
Autor: | Lucie Křeménková, T. Čech, Simona Dobešová Cakirpaloglu, Jana Kvintová |
---|---|
Rok vydání: | 2019 |
Zdroj: | e-Pedagogium. 19:14-25 |
ISSN: | 1213-7499 1213-7758 |
DOI: | 10.5507/epd.2019.002 |
Popis: | Stres je v ucitelske profesi důležite tema. Je uzce spjat s pracovni zatěži, nedostatkem ucitelů, nevhodnými copingovými strategiemi a vysokou fluktuaci zaměstnanců. Významný narůst stresu u ucitelů zakladnich skol vede k vysokemu riziku výskytu sikany na pracovisti. Jednou z možnosti prevence je nalezt vhodne strategie zvladani stresu. Cilem výzkumu bylo zjistit vztah mezi copingovými strategiemi a oběťmi sikany na pracovisti v Ceske republice. Byla použita dotaznikova baterie sestavajici z dotazniků NAQ-R (Negative Acts Questionnaire-Revised), vyhodnocujici prevalenci a formy sikany na pracovisti a standardizovaneho dotazniku OSI-R (Inventař pracovniho stresu), který vyhodnocuje emocni a kognitivni strategie zvladani stresu a strategie řeseni (osobni zdroje pro zvladnuti stresu). Výzkumný vzorek sestaval z 464 ucitelů zakladnich skol, z toho 67 mužů a 388 žen. Existence významneho negativniho vztahu byla potvrzena mezi oběťmi sikany na pracovisti a vsemi sledovanými strategiemi vyrovnavani: socialni podpora, relaxace, pece o sebe a racionalni / kognitivni zvladani. |
Databáze: | OpenAIRE |
Externí odkaz: |