Analysis of the Swedish PE curricula: A comparison with the Czech curricula documents
Autor: | Michal Lupač |
---|---|
Rok vydání: | 2018 |
Předmět: | |
Zdroj: | Tělesná kultura. 41:25-41 |
ISSN: | 1803-8360 1211-6521 |
Popis: | Východiska: Předložena stať svým charakterem doplňuje řadu studii, ktere usti v analýzy projektovaneho kurikula tělesne výchovy (TV) v některých evropských statech. Jejich spolecnou snahou je analyzovat pojeti a obsah TV a poukazat na rozdily mezi nimi a Ramcovým vzdělavacim programem pro zakladni vzdělavani (RVP ZV), jež by mohly být inspiraci pro budouci revize ceskeho kurikula. Cil: Analyzovat projektovane kurikulum tělesne výchovy ve Svedsku a nasledně jej srovnat s projektovaným kurikulem tělesne výchovy v Ceske republice se zaměřenim na vybrane faktory kvality kurikula, kterými jsou navodnost a vnitřni koherence. V hledacku naseho zajmu bylo rovněž zjistěni aktualniho směřovani pojeti dokumentů dle vymezeni Naula (2003, 2011). Metodika: Výběr dokumentů byl realizovan na zakladě jejich platnosti ve Svedsku a v Ceske republice. Výzkumna metoda vychazi z problemoveho přistupu a kvalitativni připadově orientovane metodologie. Pro analýzu kurikularnich dokumentů byl (a stale je) vyvijen kategorialni system, který je zastřesen pěti hlavnimi tematy - problematika dovednosti, schopnosti, vědomosti, postojů a jednani. Na zakladě těchto temat bylo zjisťovano pojeti dokumentů. Mira navodnosti a vnitřni koherence je předložena ve vzajemnem srovnani dokumentů. Výsledky: Svedský kurikularni dokument směřuje ke zdravotnimu a pohybovemu pojeti, ktera chape jako uzce propojene neoddělitelne koncepce TV. V porovnani s ceským kurikularnim dokumentem dosahuje vyssi miry vnitřni koherence, avsak obdobne miry navodnosti. Zavěry: Prace poukazuje na problematicke uchopeni pojeti TV v RVP ZV v jeho jednotlivých složkach, cimž je snižena jeho vnitřni koherence. Svedský kurikularni dokument může vzhledem ke svemu koherentnimu obsahu být vhodným zdrojem inspirace pro revize RVP ZV. |
Databáze: | OpenAIRE |
Externí odkaz: |