Midterm results of endovascular stent graft treatment for descending aortic aneurysms including high-risk patients
Autor: | Gussmann, Andreas, Krenzien, Jörg, Wagner, Roland H. |
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Jazyk: | angličtina |
Rok vydání: | 2006 |
Předmět: |
SURGICAL PROCEDURES
MINIMALLY INVASIVE/methods ANEURYSMA DISSEZIERENDES midterm results lcsh:Medicine AORTIC ANEURYSM THORACIC Terumo guidewire BLUTGEFÄßPROTHESE IMPLANTATION POSTOPERATIVE COMPLICATIONS BEHANDLUNGSERGEBNIS POSTOPERATIVE KOMPLIKATIONEN HUMANS TalentTM Endoluminal Stentgraft System FEMALE ANEURYSMA DISSEZIERENDES/*Chirurgie ddc: 610 cardiovascular system AORTA THORACIC/*surgery Terumo® Frankfurt am Main Germany ERWACHSENER AGED STENTS ALTE MENSCHEN 80 JAHRE UND ÄLTER Medical Device Manufacturer: World Medical a division of Medtronic Vascular Sunrise FL USA ANEURYSM DISSECTING AORTENANEURYSMA THORAKALES/*Chirurgie Stentgraft AORTA THORACICA WEIBLICH AORTA THORACICA/*Chirurgie AORTIC ANEURYSM THORACIC/*surgery endovascular stent graft treatment ADULT ANEURYSM DISSECTING/*surgery MENSCHEN IM MITTLEREN LEBENSALTER cardiovascular diseases Aneurysma Aorta thoracalis descendens AORTA THORACIC BLUTGEFÄßPROTHESE IMPLANTATION/*Methoden CHIRURGISCHE VERFAHREN MINIMAL INVASIVE/Methoden descending aortic aneurysm MALE mittelfristige Behandlungsergebnisse lcsh:R MENSCH AGED 80 AND OVER MIDDLE AGED BLOOD VESSEL PROSTHESIS IMPLANTATION ALTE MENSCHEN AORTENANEURYSMA THORAKALES MÄNNLICH BLOOD VESSEL PROSTHESIS IMPLANTATION/*methods TREATMENT OUTCOME |
Zdroj: | GMS German Medical Science; VOL: 4; DOC03 /20060412/ GMS German Medical Science, Vol 4, p Doc03 (2006) |
Popis: | Methods: 21 patients (17 men, 4 women; mean age 66.1 years, range 29-90 years) with 15 true aneurysms, and 6 type B-dissections were treated by implantation of a TalentTM Endoluminal Stentgraft System from February 2000 to July 2003. In 3 cases it was necessary to overstent the left subclavian artery, in 1 case to overstent the left common carotid.Results: 2 patients (9.5%) died during the first 30 days (1 myocardial infarction, 1 pneumonia). Two patients (9.5%) suffered from cerebral ischemia and needed revascularisation. No paraplegia, no stroke occurred. One endoleak required additional stenting. No patient needed conversion. Follow-up, average 25.4 months (range 0-39), was 100% complete. During this another two patients died of myocardial infarction i.e. 9.5% (the above mentioned endoleak, but no late migration were detected in the remaining patients). In all cases the graft lumen stayed patent.Conclusions: Treatment of descending thoracic aortic aneurysm with an endovascular approach has acceptable mortality and morbidity-rates even in high risk patients. Procedural overstenting of the subclavian artery requires subclavian revascularisation in a minority of cases. Methoden: 21 Patienten (17 Männer, 4 Frauen, Altersdurchschnitt 66,1 Jahre, Bereich 29-90 Jahren) mit 15 echten Aortenaneurysmen und 6 B-Typ Dissektionen wurde eine TalentTM Endoluminal Prothese eingesetzt im Zeitraum Februar 2000 - Juli 2003. In 3 Fällen war ein Überstenten der linken A. subclavia, in einem weiteren Fall der linken A. carotis communis notwendig. Resultate: 2 Patienten (9,5%) verstarben innerhalb der ersten 30 Tage (ein Myokardinfarkt, eine Pneumonie). 2 Patienten erlitten eine Hirnischämie, welche eine Revaskularisierung erforderlich machte. Weder Paraplegien noch Schlaganfälle traten auf. Eine Endoleckage erforderte zusätzliches Stenten. Keiner der Patienten benötigte Konversion. Die Nachsorgephase, im Durchschnitt 25,4 Monate, -spanne: 0-39 Monate, wurde zu 100% durchgeführt. Währenddessen verstarben zwei weitere Patienten an einem Myokardinfarkt (9,5%). Die oben erwähnte Endoleckage, aber keine Spätstadienmigration wurde in den verbleibenden Patienten festgestellt. In allen Fällen blieb der Durchmesser der Gefäßendoprothese offen.Schlussfolgerung: Die Aneurysmabehandlung im Bereich der absteigenden Aorta thoracica mit endovaskulären Prothesen weist akzeptable Mortalitäts- und Morbiditätsraten auf, auch bei Hochrisikopatienten. Das Überstenten der A. subclavia während der Prothesenimplantation erfordert bei einer Minderheit der Fälle eine Revaskularisierung. |
Databáze: | OpenAIRE |
Externí odkaz: |