Midterm results of endovascular stent graft treatment for descending aortic aneurysms including high-risk patients

Autor: Gussmann, Andreas, Krenzien, Jörg, Wagner, Roland H.
Jazyk: angličtina
Rok vydání: 2006
Předmět:
SURGICAL PROCEDURES
MINIMALLY INVASIVE/methods

ANEURYSMA
DISSEZIERENDES

midterm results
lcsh:Medicine
AORTIC ANEURYSM
THORACIC

Terumo guidewire
BLUTGEFÄßPROTHESE
IMPLANTATION

POSTOPERATIVE COMPLICATIONS
BEHANDLUNGSERGEBNIS
POSTOPERATIVE KOMPLIKATIONEN
HUMANS
TalentTM Endoluminal Stentgraft System
FEMALE
ANEURYSMA
DISSEZIERENDES/*Chirurgie

ddc: 610
cardiovascular system
AORTA
THORACIC/*surgery

Terumo®
Frankfurt am Main
Germany

ERWACHSENER
AGED
STENTS
ALTE MENSCHEN
80 JAHRE UND ÄLTER

Medical Device Manufacturer: World Medical
a division of Medtronic Vascular
Sunrise
FL
USA

ANEURYSM
DISSECTING

AORTENANEURYSMA
THORAKALES/*Chirurgie

Stentgraft
AORTA THORACICA
WEIBLICH
AORTA THORACICA/*Chirurgie
AORTIC ANEURYSM
THORACIC/*surgery

endovascular stent graft treatment
ADULT
ANEURYSM
DISSECTING/*surgery

MENSCHEN IM MITTLEREN LEBENSALTER
cardiovascular diseases
Aneurysma Aorta thoracalis descendens
AORTA
THORACIC

BLUTGEFÄßPROTHESE
IMPLANTATION/*Methoden

CHIRURGISCHE VERFAHREN
MINIMAL INVASIVE/Methoden

descending aortic aneurysm
MALE
mittelfristige Behandlungsergebnisse
lcsh:R
MENSCH
AGED
80 AND OVER

MIDDLE AGED
BLOOD VESSEL PROSTHESIS IMPLANTATION
ALTE MENSCHEN
AORTENANEURYSMA
THORAKALES

MÄNNLICH
BLOOD VESSEL PROSTHESIS IMPLANTATION/*methods
TREATMENT OUTCOME
Zdroj: GMS German Medical Science; VOL: 4; DOC03 /20060412/
GMS German Medical Science, Vol 4, p Doc03 (2006)
Popis: Methods: 21 patients (17 men, 4 women; mean age 66.1 years, range 29-90 years) with 15 true aneurysms, and 6 type B-dissections were treated by implantation of a TalentTM Endoluminal Stentgraft System from February 2000 to July 2003. In 3 cases it was necessary to overstent the left subclavian artery, in 1 case to overstent the left common carotid.Results: 2 patients (9.5%) died during the first 30 days (1 myocardial infarction, 1 pneumonia). Two patients (9.5%) suffered from cerebral ischemia and needed revascularisation. No paraplegia, no stroke occurred. One endoleak required additional stenting. No patient needed conversion. Follow-up, average 25.4 months (range 0-39), was 100% complete. During this another two patients died of myocardial infarction i.e. 9.5% (the above mentioned endoleak, but no late migration were detected in the remaining patients). In all cases the graft lumen stayed patent.Conclusions: Treatment of descending thoracic aortic aneurysm with an endovascular approach has acceptable mortality and morbidity-rates even in high risk patients. Procedural overstenting of the subclavian artery requires subclavian revascularisation in a minority of cases. Methoden: 21 Patienten (17 Männer, 4 Frauen, Altersdurchschnitt 66,1 Jahre, Bereich 29-90 Jahren) mit 15 echten Aortenaneurysmen und 6 B-Typ Dissektionen wurde eine TalentTM Endoluminal Prothese eingesetzt im Zeitraum Februar 2000 - Juli 2003. In 3 Fällen war ein Überstenten der linken A. subclavia, in einem weiteren Fall der linken A. carotis communis notwendig. Resultate: 2 Patienten (9,5%) verstarben innerhalb der ersten 30 Tage (ein Myokardinfarkt, eine Pneumonie). 2 Patienten erlitten eine Hirnischämie, welche eine Revaskularisierung erforderlich machte. Weder Paraplegien noch Schlaganfälle traten auf. Eine Endoleckage erforderte zusätzliches Stenten. Keiner der Patienten benötigte Konversion. Die Nachsorgephase, im Durchschnitt 25,4 Monate, -spanne: 0-39 Monate, wurde zu 100% durchgeführt. Währenddessen verstarben zwei weitere Patienten an einem Myokardinfarkt (9,5%). Die oben erwähnte Endoleckage, aber keine Spätstadienmigration wurde in den verbleibenden Patienten festgestellt. In allen Fällen blieb der Durchmesser der Gefäßendoprothese offen.Schlussfolgerung: Die Aneurysmabehandlung im Bereich der absteigenden Aorta thoracica mit endovaskulären Prothesen weist akzeptable Mortalitäts- und Morbiditätsraten auf, auch bei Hochrisikopatienten. Das Überstenten der A. subclavia während der Prothesenimplantation erfordert bei einer Minderheit der Fälle eine Revaskularisierung.
Databáze: OpenAIRE