Untersuchungen über die wirkungsweise der Trabekulotomie beim primär chronischen Glaukom

Autor: Dannheim, Reinhard
Zdroj: Documenta Ophthalmologica; December 1972, Vol. 33 Issue: 2 p301-343, 43p
Abstrakt: Recent morphological studies gave evidence that the cause of ocular hypertension are changings especially in the inner wall of Schlemms' canal. This is the rationale for some concepts in todays glaucoma surgery. In trabeculotomy for example a cleft is made in the trabecular meshwork in about one third of its circumference. 174 eyes suffering from primary open angle glaucoma had been operated applying the harms'technique of trabeculotomy. Pre- and postoperative diurnal curves taken 1, 3, 6, 12, 24 and 36 months after surgery have been evaluated. Trabeculotomy decreases the arithmetic mean of all values of the diurnal curves (mean diurnal pressure) from 32,0 ± 0,51 mm Hg to 17,67 ± 0,51 mm Hg. The averaged diurnal amplitudes are lowered from 17,17 ± 0,62 mm Hg to 8,92 ± 0,65 mm Hg. As experimental trabeculotomies in primates had been unsuccessful because of extensive scars in the operated area, we were looking for a possible new increase of the postoperative pressure values. Various statistical methods applied to the diurnal curves turned out that on an average a new increase (of 2 mm Hg) exists only during the first six months postoperatively. 11 eyes with a marked pigmentated trabecular meshwork showed on an average a less favourable effect of trabeculotomy on the diurnal curves. Postoperatively multiple changings were visible in the chamber angle. We divided them in 3 groups: scars, gaping clefts, escape of blood from the operated area into the anterior chamber during gonioscopy. These findings did not correlate with the diurnal curves taken in these eyes. Another evaluation turned out that rupturing the trabecular meshwork was the essential procedure of trabeculotomy because the technique how carefully the scleral access to the canal was closed did not influence the effect. The postoperative diurnal curves were independent from the preoperative characteristics of the curves (mean diurnal pressure, amplitudes and peaks). It is surprising that postoperative miotic therapy was effective in the same extent in eyes with and without obvious clefts in the meshwork. The operative results were not influenced by the patients' age. Subconjunctival filtering blebs were visible only in 9 eyes. Their mean diurnal curves and amplitudes were significantly lower than in the other eyes. As controlled those curves were regarded where the diurnal mean pressure did not exceed 21 mm Hg or where the maximum value did not exceed 24 mm Hg. 100 eyes had a postoperative follow up of at least 6 months and showed no visible filtering bleb. The pressure curves of 60 of them were controlled by surgery. Another 28 eyes were controlled by surgery and additional medical therapy. Die Trabekulotomie ist ein beim Glaukom angewandtes mikrochirurgisches Operationsverfahren. Durch Einreissen des Trabekelwerks wird versucht, den Abflußwiderstand zwischen der Vorderkammer und dem Schlemm'schen Kanal zu beseitigen. 174 Augen wurden wegen eines primär chronischen Glaukoms operiert. Davon konnten 100 Augen mit komplikationslosem postoperativem Verlauf 6 Monate und länger beobachtet werden. Bei 88 dieser Augen ist durch die Operation das Druckverhalten reguliert worden (28 davon mit zusätzlich gegebenen Miotika). Im Durchschnitt senkt die Trabekulotomie den mittleren Druck der Tageskurve (Tagesmittel) von 32,0 ± 0,51 (mittlerer Fehler des Mittelwerts) auf anfangs 17,67 ± 0,51 mm Hg und die Tagesamplitude von 17,17 ± 0,62 auf 8,92 ± 0,65 mm Hg. In den ersten 6 Monaten nach der Operation zeigt das Kollektiv einen geringen Wiederanstieg des mittleren Druckes um etwa 2 mm Hg. Später lässt sich eine ansteigende Tendenz statistisch nicht mehr nachweisen. Bei 9 Augen entstand ein subconjunctivales Filterkissen; ihr Tagesmittel ist signifikant niedriger als bei den übrigen Augen. Bei stark pigmentiertem Trabekelwerk liegt das Tagesmittel höher als bei den übrigen Augen. Das postoperative Tagesmittel ist unabhängig vom Ausmaß der gonioskopisch sichtbaren Öffnung im Trabekelwerk. Miotika wurden gegeben, wenn das Druckverhalten durch die Trabekulotomie nicht reguliert war. Sie senken die postoperative Tageskurve unabhängig vom Kammerwinkelbefund und in gleichem Ausmaß wie vor der Operation. Prä- und postoperatives Druckverhalten sind ohne statistischen Zusammenhang. Die Analyse der Tageskurven ergibt, dass die Ursache für die Drucksteigerung bei 60% der Patienten ein erhöhter Abflusswiderstand im Trabekelwerk gewesen sein muss. Dies Abflusshindernis wird durch die Trabekulotomie gezielt beseitigt. Bei den übrigen Patienten spielen noch andere, im einzelnen nicht erfasste Faktoren eine Rolle. Durch die Trabekulotomie gelingt es, das Druckverhalten glaukomkranker Augen klinisch befriedigend zu regulieren. Dabei handelt es sich jedoch nicht um eine Normalisierung des Druckes, denn die Durchschnittswerte liegen über den Normalwerten gesunder Augen.
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