A Training for Parents Prevents Clinically Relevant Handling Errors in the Use of Long-Term Antiseizure Medication.

Autor: Kaune A; ZAMS - Zentrum für Arzneimittelsicherheit, Universität Leipzig und Universitätsklinikum Leipzig Medizinische Fakultät, Leipzig, Germany.; Institut für Pharmazie, Abteilung für Klinische Pharmazie, Universität Leipzig Medizinische Fakultät, Leipzig, Germany.; Klinik-Apotheke, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus an der Technischen Universität Dresden (AöR), Dresden, Germany., Schumacher PM; ZAMS - Zentrum für Arzneimittelsicherheit, Universität Leipzig und Universitätsklinikum Leipzig Medizinische Fakultät, Leipzig, Germany.; Institut für Pharmazie, Abteilung für Klinische Pharmazie, Universität Leipzig Medizinische Fakultät, Leipzig, Germany.; Geschäftsbereich Arzneimittel, ABDA - Bundesvereinigung Deutscher Apothekerverbände e.V., Berlin, Germany., Neininger MP; ZAMS - Zentrum für Arzneimittelsicherheit, Universität Leipzig und Universitätsklinikum Leipzig Medizinische Fakultät, Leipzig, Germany.; Institut für Pharmazie, Abteilung für Klinische Pharmazie, Universität Leipzig Medizinische Fakultät, Leipzig, Germany.; Neuropädiatrie, Arbeitsgruppe Pädiatrische Pharmazie, Universitätsmedizin Greifswald Klinik und Poliklinik für Kinder und Jugendmedizin, Greifswald, Germany., Syrbe S; Abteilung für Neuropädiatrie und Sozialpädiatrie, Universitätsklinikum Leipzig Klinik und Poliklinik für Kinder- und Jugendmedizin, Leipzig, Germany.; Sektion für Pädiatrische Epileptologie, Klinik für Kinderheilkunde I, Zentrum für Kinder- und Jugendmedizin, Universität Heidelberg Medizinische Fakultät Heidelberg, Heidelberg, Germany., Hiemisch A; Abteilung für Neuropädiatrie und Sozialpädiatrie, Universitätsklinikum Leipzig Klinik und Poliklinik für Kinder- und Jugendmedizin, Leipzig, Germany., Bernhard MK; Abteilung für Neuropädiatrie und Sozialpädiatrie, Universitätsklinikum Leipzig Klinik und Poliklinik für Kinder- und Jugendmedizin, Leipzig, Germany., Merkenschlager A; Abteilung für Neuropädiatrie und Sozialpädiatrie, Universitätsklinikum Leipzig Klinik und Poliklinik für Kinder- und Jugendmedizin, Leipzig, Germany., Kiess W; Pädiatrisches Forschungszentrum, Universitätsklinikum Leipzig Klinik und Poliklinik für Kinder- und Jugendmedizin, Leipzig, Germany., Bertsche A; Abteilung für Neuropädiatrie und Sozialpädiatrie, Universitätsklinikum Leipzig Klinik und Poliklinik für Kinder- und Jugendmedizin, Leipzig, Germany.; Neuropädiatrie, Klinik für Kinder- und Jugendmedizin Universitätsmedizin Greifswald, Greifswald, Germany., Bertsche T; ZAMS - Zentrum für Arzneimittelsicherheit, Universität Leipzig und Universitätsklinikum Leipzig Medizinische Fakultät, Leipzig, Germany.; Institut für Pharmazie, Abteilung für Klinische Pharmazie, Universität Leipzig Medizinische Fakultät, Leipzig, Germany.
Jazyk: angličtina
Zdroj: Klinische Padiatrie [Klin Padiatr] 2024 Dec 27. Date of Electronic Publication: 2024 Dec 27.
DOI: 10.1055/a-2457-6610
Abstrakt: Background: Medication handling errors (ME) in long-term antiseizure medication (ASM) compromise patient safety. Training programs to prevent those errors by parents are scarce.
Patients: The intervention concept is designed for parents of children and adolescents aged 0-18 years with at least one long-term ASM.
Method: In a controlled prospective study, we assessed ME of ASM during home visits 3-6 weeks after a patient's in- or outpatient hospital visit (outpatient neuropediatric clinic and Social-Pediatric Center (SPZ)). We investigated the effectiveness of a patient specific, risk-adapted training (intervention group, IG) compared to routine care (control group, CG). For 54 ME in ASM handling, an expert panel classified the clinical risk ranging from Score-0 (no risk) to Score-6 (maximum risk) with the lowest risk actually classified as Score-3.
Results: We analyzed data from 83 parents in the CG and 85 in the IG who administered 140 ASM per group. The intervention reduced ME per patient from 5 (median; Q25/Q75 3/9) to 4 (2/8; p=0.018). A total number of 589 ME occurred in the CG, 432 in the IG. ME in ASM handling rated Score-6 occurred once in the CG and not in the IG. A relative-risk-reduction (RRR) of ME (with p<0.001) was observed, with a RRR of 55.0% for Score-5, 27.6% for Score-4, and 23.1% for Score-3. RRR was 56.6% for ASM preparation (p<0.001) and 22.4% for oral administration (p=0.045).
Conclusion: Compared to controls, ME with high clinical risk significantly decreased in the IG after the training. Drug safety in chronically ill children with ASM was thereby improved.
Competing Interests: Astrid Bertsche reports grants from UCB Pharma GmbH and honoraria for speaking engagements from Biogen GmbH, Desitin Arzneimittel GmbH, Eisai GmbH, GW Pharma GmbH, Neuraxpharm GmbH, Shire/Takeda GmbH, UCB Pharma GmbH, and ViroPharma GmbH.
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Databáze: MEDLINE