Recommendations for defining giant cell arteritis fast-track clinics. English version.

Autor: Schmidt WA; Klinik für Innere Medizin, Abteilung Rheumatologie und Klinische Immunologie, Standort Berlin-Buch, Immanuel Krankenhaus Berlin, Lindenberger Weg 19, 13125, Berlin, Germany. wolfgang.schmidt@immanuelalbertinen.de., Czihal M; Sektion Angiologie-LMU-Klinikum, Medizinische Klinik und Poliklinik IV, München, Germany., Gernert M; Medizinische Klinik 2, Rheumatologie/Klinische Immunologie, Universitätsklinikum Würzburg, Würzburg, Germany., Hartung W; Klinik für Rheumatologie und klinische Immunologie, Asklepios Klinik Bad Abbach, Bad Abbach, Germany., Hellmich B; Klinik für Innere Medizin, Rheumatologie, Pneumologie, Nephrologie und Diabetologie, medius Klinik Kirchheim, Kirchheim unter Teck, Germany., Ohrndorf S; Medizinische Klinik mit Schwerpunkt Rheumatologie und Klinische Immunologie, Charité-Universitätsmedizin Berlin, Berlin, Germany., Riemekasten G; Klinik für Rheumatologie, Universitätsklinikum Schleswig-Holstein, Lübeck, Germany., Schäfer VS; Sektion Rheumatologie und klinische Immunologie, Medizinische Klinik und Poliklinik III, Universitätsklinikum Bonn, Bonn, Germany., Strunk J; Klinik für Rheumatologie, Krankenhaus Porz am Rhein gGmbH, Köln, Germany., Venhoff N; Klinik für Rheumatologie und Klinische Immunologie, Universitätsklinikum Freiburg, Medizinische Fakultät, Albert-Ludwigs-Universität Freiburg, Freiburg, Germany.
Jazyk: angličtina
Zdroj: Zeitschrift fur Rheumatologie [Z Rheumatol] 2024 Jun 04. Date of Electronic Publication: 2024 Jun 04.
DOI: 10.1007/s00393-024-01532-9
Abstrakt: A German expert committee recommends defining fast-track clinics (FTC) for the acute diagnosis of giant cell arteritis (GCA) as follows: easy and prompt reachability at least on weekdays, scheduling appointments ideally within 24 h, examination by a specialist with GCA expertise, ≥ 2 experts per FTC, ≥ 50 patients with suspected GCA per year, sonologists with ≥ 300 (≥ 50) temporal and axillary artery examinations, adherence to standard operating procedures, availability of an ≥ 18 (≥ 15) MHz and a lower frequency linear ultrasound probe, and collaboration with partners for neurology and ophthalmology consultations, magnetic resonance imaging (MRI), positron emission tomography-computed tomography (PET-CT, possibly CT), and for temporal artery biopsy.
(© 2024. The Author(s).)
Databáze: MEDLINE