Evidence-based and Patient-centered Indication for Knee Arthroplasty - Update of the Guideline.
Autor: | Lützner J; UniversitätsCentrum für Orthopädie, Unfall- und Plastische Chirurgie, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus, TU Dresden, Dresden, Deutschland., Deckert S; Zentrum für Evidenzbasierte Gesundheitsversorgung, Universitätsklinikum und Medizinische Fakultät Carl Gustav Carus an der Technischen Universität Dresden, Dresden, Deutschland., Lange T; Zentrum für Evidenzbasierte Gesundheitsversorgung, Universitätsklinikum und Medizinische Fakultät Carl Gustav Carus an der Technischen Universität Dresden, Dresden, Deutschland., Postler AE; UniversitätsCentrum für Orthopädie, Unfall- und Plastische Chirurgie, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus, TU Dresden, Dresden, Deutschland., Aringer M; Bereich Rheumatologie, Medizinische Klinik und Poliklinik III, Universitätsklinikum und Medizinische Fakultät Carl Gustav Carus an der Technischen Universität Dresden, Dresden, Deutschland., Berth H; Psychosoziale Medizin und Entwicklungsneurowissenschaften, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden, Dresden, Deutschland., Bork H; Reha-Zentrum am St. Josef-Stift, St. Josef-Stift, Sendenhorst, Deutschland., Dreinhöfer KE; Centrum für Sportwissenschaften und Sportmedizin (CSSB), Charité Universitätsmedizin, Berlin, Deutschland.; Abt. Orthopädie und Unfallchirurgie, MEDICAL PARK Berlin Humboldtmühle, Berlin, Deutschland., Günther KP; Klinik und Poliklinik für Orthopädie, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden, Dresden, Deutschland., Heller KD; Orthopädische Klinik Braunschweig, Kliniken Herzogin-Elisabeth-Heim (HEH), Braunschweig, Deutschland., Hube R; Orthopädische Chirurgie, OCM-Klinik München, München, Deutschland., Kirschner S; Orthopädische Klinik, Sankt Vincentius-Kliniken Karlsruhe, Karlsruhe, Deutschland., Kladny B; Orthopädie, Fachklinik Herzogenaurach, Herzogenaurach, Deutschland., Kopkow C; Fachgebiet Therapiewissenschaften, Brandenburgische Technische Universität Cottbus-Senftenberg, Cottbus, Deutschland., Sabatowski R; UniversitätsSchmerzCentrum, Universitätsklinikum und Medizinische Fakultät Carl Gustav Carus an der Technischen Universität Dresden, Dresden, Deutschland., Stoeve J; Orthopädie und Unfallchirurgie, St. Marienkrankenhaus, Ludwigshafen, Deutschland., Wagner R; Klinik für Orthopädie und Unfallchirurgie, AGAPLESION Markus-Krankenhaus, Frankfurter Diakonie Kliniken gGmBH, Frankfurt am Main, Deutschland., Lützner C; UniversitätsCentrum für Orthopädie, Unfall- und Plastische Chirurgie, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus, TU Dresden, Dresden, Deutschland. |
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Jazyk: | English; German |
Zdroj: | Zeitschrift fur Orthopadie und Unfallchirurgie [Z Orthop Unfall] 2024 May 29. Date of Electronic Publication: 2024 May 29. |
DOI: | 10.1055/a-2288-7254 |
Abstrakt: | Knee arthroplasty is one of the most frequently performed operations in Germany, with approximately 170000 procedures per year. It is therefore essential that physicians should adhere to an appropriate, and patient-centered indication process. The updated guideline indication criteria for knee arthroplasty (EKIT-Knee) contain recommendations, which are based on current evidence and agreed upon by a broad consensus panel. For practical use, the checklist has also been updated.For this guideline update, a systematic literature research was conducted in order to analyse (inter-)national guidelines and systematic reviews focusing on osteoarthritis of the knee and knee arthroplasty, to answer clinically relevant questions on diagnostic, predictors of outcome, risk factors and contraindications.Knee arthroplasty should solely be performed in patients with radiologically proven moderate or severe osteoarthritis of the knee (Kellgren-Lawrence grade 3 or 4), after previous non-surgical treatment for at least three months, in patients with high subjective burden with regard to knee-related complaints and after exclusion of possible contraindications (infection, comorbidities, BMI ≥ 40 kg/m 2 ). Modifiable risk factors (such as smoking, diabetes mellitus, anaemia) should be addressed and optimised in advance. After meeting current guideline indications, a shared decision-making process between patients and surgeons is recommended, in order to maintain high quality surgical management of patients with osteoarthritis of the knee.The update of the S2k-guideline was expanded to include unicondylar knee arthroplasty, the preoperative optimisation of modifiable risk factors was added and the main indication criteria were specified. Competing Interests: Die Autorinnen/Autoren geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. (Thieme. All rights reserved.) |
Databáze: | MEDLINE |
Externí odkaz: |