[Outpatient care in pulmonology - a scientific analysis and a position paper of the German Society of Respiratory Medicine (DGP)].
Autor: | Darwiche K; Klinik für Pneumologie, Sektion für Interventionelle Pneumologie, Ruhrlandklinik - Universitätsmedizin Essen, Essen, Deutschland., Randerath W; Institut für Pneumologie an der Universität zu Köln, Krankenhaus Bethanien, Solingen, Deutschland., Hübner RH; Klinik für Pneumologie, Beatmungsmedizin und Intensivmedizin mit dem Arbeitsbereich Schlafmedizin, Charité - Universitätsmedizin Berlin, Berlin, Deutschland., Rathmayer M; inspiring-health GmbH, München, Deutschland., Tiefgraber M; inspiring-health GmbH, München, Deutschland., Borass V; Patientenbeirat - Bereich Lunge, Westdeutsches Tumorzentrum, Essen, Deutschland., Piening A; Medizincontrolling, Lungenklinik Hemer, Hemer, Deutschland., Hagmeyer L; Institut für Pneumologie an der Universität zu Köln, Krankenhaus Bethanien, Solingen, Deutschland., Hetzel J; Klinik für medizinische Onkologie und Pneumologie, Universitätsklinikum Tübingen, Deutschland., Eberhardt R; Pneumologie & Internistische Intensivmedizin, Asklepios Klinik Barmbek, Hamburg, Deutschland., Gesierich W; Klinik für Pneumologie, Asklepios Fachkliniken München-Gauting, Deutschland., Unnewehr M; Innere Medizin V - Pneumologie, Infektiologie, Schlafmedizin, Allergologie, St. Barbara-Klinik Hamm, Hamm, Deutschland., Boeing S; Schwerpunktpraxis Lungen- und Bronchialheilkunde, Allergologie und Schlafmedizin, Neuss, Deutschland., Wilke M; inspiring-health GmbH, München, Deutschland., Herth F; Pneumologie und Beatmungsmedizin, Thoraxklinik und Translational Lung Research Center Heidelberg, Universität Heidelberg, Heidelberg, Deutschland., Bauer T; Lungenklinik Heckeshorn, Klinik für Pneumologie; Helios Klinikum Emil von Behring GmbH, Berlin, Deutschland. |
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Jazyk: | němčina |
Zdroj: | Pneumologie (Stuttgart, Germany) [Pneumologie] 2024 May; Vol. 78 (5), pp. 302-319. Date of Electronic Publication: 2024 Mar 20. |
DOI: | 10.1055/a-2279-7787 |
Abstrakt: | Introduction: The ambulantization of patient care that were previously provided as inpatient service is one of the goals of the current reform in the German healthcare system. In pulmonology, this particularly applies to endoscopic procedures. However, the real costs of endoscopic services, which form the basis for the calculation of a future so called hybrid DRG or in the AOP catalog, are unclear. Methods: After selection of use cases including endoscopic procedures which can be performed on an outpatient basis by a committee of experts the appropriate DRGs were identified from the § 21-KHEntgG data for 2022 published by the Institute for the Hospital Remuneration System (InEK). The costs were calculated from the respective InEK cost matrix added by the calculated material costs. Results: The use cases suitable for outpatient treatment were systematic endobronchial ultrasound (EBUS) with transbronchial needle aspiration (calculated costs € 2,175.60 without or € 3,315.60 including PET/CT), navigation-assisted bronchoscopy for peripheral lesions (depending on the methodology € 2,870.23 to €4,120.23) and diagnostic (flexible) bronchoscopy (€ 1,121.02). Conclusion: Outpatient treatment of endoscopic procedures that were previously performed inpatient is possible and necessary, and the costs calculated in this publication can form a reliable basis for appropriate reimbursement. Together with a structural quality that has been transformed to outpatient service and cross-sector cooperation, continued high-quality care for pneumological patients can be ensured. Competing Interests: Keiner der Autoren erklärte einen Interessenkonflikt. Die inspiring-health GmbH (M. Rathmayer, M. Tiefgraber, M. Wilke) hat als Berater für die Moderation der Arbeitsgruppensitzungen und die Durchführung der Kostenkalkulationen ein Beratungshonorar von der Deutschen Gesellschaft für Pneumologie und Beatmungsmedizin e. V. erhalten. (Thieme. All rights reserved.) |
Databáze: | MEDLINE |
Externí odkaz: |