[Analysis of a differentiated resuscitation room activation at a national trauma center].

Autor: Limmer J; Klinik und Poliklinik für Unfall‑, Hand‑, Plastische und Wiederherstellungschirurgie, Universitätsklinikum Würzburg, Oberdürrbacher Str. 6, 97080, Würzburg, Deutschland., Paul MM; Klinik und Poliklinik für Unfall‑, Hand‑, Plastische und Wiederherstellungschirurgie, Universitätsklinikum Würzburg, Oberdürrbacher Str. 6, 97080, Würzburg, Deutschland., Kraus M; Regierung von Unterfranken, Stephanstr. 2, 97070, Würzburg, Deutschland., Jansen H; Klinik und Poliklinik für Unfall‑, Hand‑, Plastische und Wiederherstellungschirurgie, Universitätsklinikum Würzburg, Oberdürrbacher Str. 6, 97080, Würzburg, Deutschland., Wurmb T; Klinik und Poliklinik für Anästhesiologie, Intensivmedizin, Notfallmedizin und Schmerztherapie, Universitätsklinikum Würzburg, Oberdürrbacher Str. 6, 97080, Würzburg, Deutschland., Kippnich M; Klinik und Poliklinik für Anästhesiologie, Intensivmedizin, Notfallmedizin und Schmerztherapie, Universitätsklinikum Würzburg, Oberdürrbacher Str. 6, 97080, Würzburg, Deutschland., Röder D; Klinik und Poliklinik für Anästhesiologie, Intensivmedizin, Notfallmedizin und Schmerztherapie, Universitätsklinikum Würzburg, Oberdürrbacher Str. 6, 97080, Würzburg, Deutschland., Meybohm P; Klinik und Poliklinik für Anästhesiologie, Intensivmedizin, Notfallmedizin und Schmerztherapie, Universitätsklinikum Würzburg, Oberdürrbacher Str. 6, 97080, Würzburg, Deutschland., Meffert RH; Klinik und Poliklinik für Unfall‑, Hand‑, Plastische und Wiederherstellungschirurgie, Universitätsklinikum Würzburg, Oberdürrbacher Str. 6, 97080, Würzburg, Deutschland., Jordan MC; Klinik und Poliklinik für Unfall‑, Hand‑, Plastische und Wiederherstellungschirurgie, Universitätsklinikum Würzburg, Oberdürrbacher Str. 6, 97080, Würzburg, Deutschland. jordan_m@ukw.de.
Jazyk: němčina
Zdroj: Unfallchirurgie (Heidelberg, Germany) [Unfallchirurgie (Heidelb)] 2024 Apr; Vol. 127 (4), pp. 290-296. Date of Electronic Publication: 2023 Nov 20.
DOI: 10.1007/s00113-023-01391-0
Abstrakt: Background: In order to continue to efficiently provide both personnel-intensive and resource-intensive care to severely injured patients, some hospitals have introduced individually differentiated systems for resuscitation room treatment. The aim of this study was to evaluate the concept of the A and B classifications in terms of practicability, indications, and potential complications at a national trauma center in Bavaria.
Methods: In a retrospective study, data from resuscitation room trauma patients in the year 2020 were collected. The assignment to A and B was made by the prehospital emergency physician. Parameters such as the injury severity score (ISS), Glasgow outcome scale (GOS), upgrade rate, and the indication criteria according to the S3 guidelines were recorded. Statistical data comparisons were made using t‑tests, χ 2 -tests, or Mann-Whitney U‑tests.
Results: A total of 879 resuscitation room treatments (A 473, B 406) met the inclusion criteria. It was found that 94.5% of resuscitation room A cases had physician accompaniment, compared to 48% in resuscitation room B assignments. In addition to significantly lower ISS scores (4.1 vs. 13.9), 29.8% of B patients did not meet the treatment criteria defined in the S3 guidelines. With a low upgrade rate of 4.9%, 98% of B patients had a GOS score of 4 or 5.
Conclusion: The presented categorization is an effective and safe way to manage the increasing number of resuscitation room alerts in a resource-optimized manner.
(© 2023. The Author(s).)
Databáze: MEDLINE