[Impacts of the SARS-CoV-2 pandemic on ophthalmic care in Germany].

Autor: Hattenbach LO; Kommission Sektorenübergreifende Augenheilkunde von DOG (Deutsche Ophthalmologische Gesellschaft e. V.) und BVA (Berufsverband der Augenärzte Deutschlands e. V.), München/Düsseldorf, Deutschland. hattenbach.LO@klilu.de.; Augenklinik, Klinikum Ludwigshafen, Bremserstr. 79, 67063, Ludwigshafen, Deutschland. hattenbach.LO@klilu.de., Heinz P; Kommission Sektorenübergreifende Augenheilkunde von DOG (Deutsche Ophthalmologische Gesellschaft e. V.) und BVA (Berufsverband der Augenärzte Deutschlands e. V.), München/Düsseldorf, Deutschland.; Augenarztpraxis Dr. Peter Heinz, Schlüsselfeld, Deutschland., Feltgen N; Augenklinik, Universitätsmedizin Göttingen, Göttingen, Deutschland., Hoerauf H; Kommission Sektorenübergreifende Augenheilkunde von DOG (Deutsche Ophthalmologische Gesellschaft e. V.) und BVA (Berufsverband der Augenärzte Deutschlands e. V.), München/Düsseldorf, Deutschland.; Augenklinik, Universitätsmedizin Göttingen, Göttingen, Deutschland., Kohnen T; Kommission Sektorenübergreifende Augenheilkunde von DOG (Deutsche Ophthalmologische Gesellschaft e. V.) und BVA (Berufsverband der Augenärzte Deutschlands e. V.), München/Düsseldorf, Deutschland.; Augenklinik, Universitätsmedizin Frankfurt/Main, Frankfurt/Main, Deutschland., Priglinger S; Kommission Sektorenübergreifende Augenheilkunde von DOG (Deutsche Ophthalmologische Gesellschaft e. V.) und BVA (Berufsverband der Augenärzte Deutschlands e. V.), München/Düsseldorf, Deutschland.; Augenklinik, Ludwig-Maximilians-Universität München, München, Deutschland., Bachmann W; Kommission Sektorenübergreifende Augenheilkunde von DOG (Deutsche Ophthalmologische Gesellschaft e. V.) und BVA (Berufsverband der Augenärzte Deutschlands e. V.), München/Düsseldorf, Deutschland.; ReVis Augenklinik Aschaffenburg, Aschaffenburg, Deutschland., Rieks J; Kommission Sektorenübergreifende Augenheilkunde von DOG (Deutsche Ophthalmologische Gesellschaft e. V.) und BVA (Berufsverband der Augenärzte Deutschlands e. V.), München/Düsseldorf, Deutschland.; Augenmedizinisches Versorgungszentrum Aurich, Aurich, Deutschland., Eter N; Universitäts-Augenklinik Münster, Münster, Deutschland., Reinhard T; Kommission Sektorenübergreifende Augenheilkunde von DOG (Deutsche Ophthalmologische Gesellschaft e. V.) und BVA (Berufsverband der Augenärzte Deutschlands e. V.), München/Düsseldorf, Deutschland.; Klinik für Augenheilkunde, Universitätsklinikum Freiburg, Freiburg, Deutschland.
Jazyk: němčina
Zdroj: Der Ophthalmologe : Zeitschrift der Deutschen Ophthalmologischen Gesellschaft [Ophthalmologe] 2020 Sep; Vol. 117 (9), pp. 892-904. Date of Electronic Publication: 2020 Aug 26.
DOI: 10.1007/s00347-020-01220-4
Abstrakt: Background: Survey by the commission for cross-sectoral ophthalmology, as a joint commission of the German Ophthalmological Society (DOG) and the Professional Association of German Ophthalmologists (BVA) on the effects of the SARS-CoV‑2 pandemic on ophthalmological patient care in Germany.
Methods: Online-based survey.
Results: A total of 1190 questionnaires were (partly) answered. With respect to outpatient care and consultations from 15 March to 15 April 2020, a total of 69 (5.8%) participants indicated unlimited, 756 (63.5%) reduced and 330 (27.7%) emergency care only, independent of the type of institution. Outpatient surgery was restricted to emergency surgery in 68% of clinics, 42.0% of inpatient wards, 45.0% of surgical medical care centers and group practices and 33.0% of private practices. Inpatient procedures were limited to emergency care in 75.0% of inpatient wards and in 71.0% of clinics. With the exception of endophthalmitis (+8.2%), the number of urgent indications and emergencies declined: retinal detachment (-34.8%), perforating eyeball injuries (-7.3%), acute glaucoma (-17.8%), central retinal artery occlusion and anterior ischemic optic neuropathy (-31.0%), others (-30.9%), penetrating keratoplasty and amniotic membrane transplantation (-59.1%). Institutional or professional policy requirements (76.0%) and appointment cancellation by patients (84.0%) were the most common reasons for limitations in ophthalmic patient care.
Conclusion: The initial phase of the pandemic was characterized by a massive reduction in non-urgent conservative and surgical treatment that affected all areas of ophthalmology. Due to intensive care capacities required for COVID-19 patients, inpatient treatment was largely restricted to emergencies. Treatment of ophthalmological patients, including ocular emergencies and urgent treatment, was maintained across all sectors with a (considerable) decrease in the number of cases even in these groups.
Databáze: MEDLINE