[The baseline assessment of the German National Cohort (NAKO Gesundheitsstudie): participation in the examination modules, quality assurance, and the use of secondary data].

Autor: Schipf S; Institut für Community Medicine, Abteilung SHIP-KEF, Universitätsmedizin Greifswald, Walther-Rathenau-Str. 48, 17489, Greifswald, Deutschland. sabine.schipf@uni-greifswald.de., Schöne G; Abteilung 2 - Epidemiologie und Gesundheitsmonitoring, Robert Koch-Institut, Berlin, Deutschland., Schmidt B; Institut für Medizinische Informatik, Biometrie und Epidemiologie (IMIBE), Universitätsklinikum Essen, Essen, Deutschland., Günther K; Leibniz-Institut für Präventionsforschung und Epidemiologie - BIPS, Bremen, Deutschland., Stübs G; Institut für Community Medicine, Abteilung für Versorgungsepidemiologie und Community Health, Universitätsmedizin Greifswald, Walther-Rathenau-Str. 48, 17489, Greifswald, Deutschland., Greiser KH; Abteilung Epidemiologie von Krebserkrankungen, Deutsches Krebsforschungszentrum Heidelberg, Heidelberg, Deutschland., Bamberg F; Klinik für Diagnostische und Interventionelle Radiologie, Universitätsklinikum Freiburg, Medizinische Fakultät, Albert-Ludwigs-Universität Freiburg, Freiburg, Deutschland., Meinke-Franze C; Institut für Community Medicine, Abteilung SHIP-KEF, Universitätsmedizin Greifswald, Walther-Rathenau-Str. 48, 17489, Greifswald, Deutschland., Becher H; Institut für Medizinische Biometrie und Epidemiologie, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, Hamburg-Eppendorf, Deutschland., Berger K; Institut für Epidemiologie und Sozialmedizin, Westfälische Wilhelms-Universität Münster, Münster, Deutschland., Brenner H; Abteilung für Klinische Epidemiologie und Altersforschung, Deutsches Krebsforschungszentrum Heidelberg, Heidelberg, Deutschland., Castell S; Abteilung Epidemiologie, Helmholtz-Zentrum für Infektionsforschung, Braunschweig, Deutschland., Damms-Machado A; Abteilung Epidemiologie von Krebserkrankungen, Deutsches Krebsforschungszentrum Heidelberg, Heidelberg, Deutschland., Fischer B; Institut für Epidemiologie und Präventivmedizin, Universität Regensburg, Regensburg, Deutschland., Franzke CW; Institut für Prävention und Tumorepidemiologie, Universitätsklinikum Freiburg, Medizinische Fakultät, Albert-Ludwigs-Universität Freiburg, Freiburg, Deutschland., Fricke J; Institut für Sozialmedizin, Epidemiologie und Gesundheitsökonomie, Charité - Universitätsmedizin, Berlin, Deutschland., Gastell S; NAKO Studienzentrum, Deutsches Institut für Ernährungsforschung Potsdam-Rehbrücke, Nuthetal, Deutschland., Günther M; Fraunhofer MEVIS-Institut for Medical Image Computing, Bremen, German Faculty of Physics and Electronics, University of Bremen, Bremen, Deutschland., Hoffmann W; Institut für Community Medicine, Abteilung für Versorgungsepidemiologie und Community Health, Universitätsmedizin Greifswald, Walther-Rathenau-Str. 48, 17489, Greifswald, Deutschland., Holleczek B; Krebsregister Saarland, Saarbrücken, Deutschland., Jaeschke L; Forschergruppe Molekulare Epidemiologie, Max-Delbrück-Centrum für Molekulare Medizin in der Helmholtz-Gemeinschaft (MDC), Berlin, Deutschland., Jagodzinski A; Klinik für Allgemeine und Interventionelle Kardiologie, Universitäres Herz- und Gefäßzentrum Hamburg-Eppendorf, Hamburg-Eppendorf, Deutschland.; Epidemiologisches Studienzentrum, Universitätsklinikum Hamburg - Eppendorf, Hamburg-Eppendorf, Deutschland.; Deutsches Zentrum für Herzkreislaufforschung, Standort Hamburg/Lübeck/Kiel, Deutschland., Jöckel KH; Institut für Medizinische Informatik, Biometrie und Epidemiologie (IMIBE), Universitätsklinikum Essen, Essen, Deutschland., Kaaks R; Abteilung Epidemiologie von Krebserkrankungen, Deutsches Krebsforschungszentrum Heidelberg, Heidelberg, Deutschland., Kauczor HU; Klinik für Diagnostische und Interventionelle Radiologie, Universitätsklinikum Heidelberg, Heidelberg, Deutschland., Kemmling Y; Abteilung Epidemiologie, Helmholtz-Zentrum für Infektionsforschung, Braunschweig, Deutschland., Kluttig A; Institut für Epidemiologie, Biometrie und Informatik, Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg, Halle, Deutschland., Krist L; Institut für Sozialmedizin, Epidemiologie und Gesundheitsökonomie, Charité - Universitätsmedizin, Berlin, Deutschland., Kurth B; Abteilung 2 - Epidemiologie und Gesundheitsmonitoring, Robert Koch-Institut, Berlin, Deutschland., Kuß O; Institut für Biometrie und Epidemiologie, Deutsches Diabetes-Zentrum (DDZ), Leibniz-Zentrum für Diabetes-Forschung, Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf, Düsseldorf, Deutschland., Legath N; Institut für Epidemiologie und Sozialmedizin, Westfälische Wilhelms-Universität Münster, Münster, Deutschland., Leitzmann M; Institut für Epidemiologie und Präventivmedizin, Universität Regensburg, Regensburg, Deutschland., Lieb W; Institut für Epidemiologie, Christian-Albrechts-Universität, Kiel, Deutschland., Linseisen J; Lehrstuhl für Epidemiologie am UNIKA-T, Ludwig-Maximilians-Universität München, Augsburg, Deutschland., Löffler M; Institut für Medizinische Informatik, Statistik, und Epidemiologie (IMISE), Universität Leipzig, Leipzig, Deutschland.; Institut für Statistik, Fachbereich Mathematik und Informatik, Universität Bremen, Bremen, Deutschland., Michels KB; Institut für Prävention und Tumorepidemiologie, Universitätsklinikum Freiburg, Medizinische Fakultät, Albert-Ludwigs-Universität Freiburg, Freiburg, Deutschland., Mikolajczyk R; Institut für Epidemiologie, Biometrie und Informatik, Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg, Halle, Deutschland., Pigeot I; Leibniz-Institut für Präventionsforschung und Epidemiologie - BIPS, Bremen, Deutschland.; Institut für Statistik, Fachbereich Mathematik und Informatik, Universität Bremen, Bremen, Deutschland., Mueller U; Kompetenzzentrum Mortalitäts-Follow-up in der NAKO Gesundheitsstudie, Bundesinstitut für Bevölkerungsforschung, Wiesbaden, Deutschland., Peters A; Institut für Epidemiologie, Helmholtz Zentrum München - Deutsches Forschungszentrum für Gesundheit und Umwelt, Neuherberg, Deutschland., Rach S; Leibniz-Institut für Präventionsforschung und Epidemiologie - BIPS, Bremen, Deutschland., Schikowski T; IUF - Leibniz Institut für umweltmedizinische Forschung gGmbH, Düsseldorf, Deutschland., Schulze MB; Abteilung Molekulare Epidemiologie, Deutsches Institut für Ernährungsforschung Potsdam Rehbrücke, Nuthetal, Deutschland., Stallmann C; Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung (ISMG), Medizinische Fakultät, Universitätsklinikum Magdeburg A. ö. R., Magdeburg, Deutschland., Stang A; Institut für Medizinische Informatik, Biometrie und Epidemiologie (IMIBE), Universitätsklinikum Essen, Essen, Deutschland., Swart E; Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung (ISMG), Medizinische Fakultät, Universitätsklinikum Magdeburg A. ö. R., Magdeburg, Deutschland., Waniek S; Institut für Epidemiologie, Christian-Albrechts-Universität, Kiel, Deutschland., Wirkner K; Institut für Medizinische Informatik, Statistik, und Epidemiologie (IMISE), Universität Leipzig, Leipzig, Deutschland., Völzke H; Institut für Community Medicine, Abteilung SHIP-KEF, Universitätsmedizin Greifswald, Walther-Rathenau-Str. 48, 17489, Greifswald, Deutschland., Pischon T; Forschergruppe Molekulare Epidemiologie, Max-Delbrück-Centrum für Molekulare Medizin in der Helmholtz-Gemeinschaft (MDC), Berlin, Deutschland.; Charité - Universitätsmedizin Berlin, Berlin, Deutschland.; Deutsches Zentrum für Herz-Kreislauf-Forschung (DZHK), Partnerstandort Berlin, Deutschland.; MDC/BIH Biobank, Max-Delbrück-Centrum für Molekulare Medizin in der Helmholtz-Gemeinschaft (MDC) und Berlin Institute of Health (BIH), Berlin, Deutschland., Ahrens W; Leibniz-Institut für Präventionsforschung und Epidemiologie - BIPS, Bremen, Deutschland.; Institut für Statistik, Fachbereich Mathematik und Informatik, Universität Bremen, Bremen, Deutschland.
Jazyk: němčina
Zdroj: Bundesgesundheitsblatt, Gesundheitsforschung, Gesundheitsschutz [Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz] 2020 Mar; Vol. 63 (3), pp. 254-266.
DOI: 10.1007/s00103-020-03093-z
Abstrakt: Background: The German National Cohort (NAKO) is an interdisciplinary health study aimed at elucidating causes for common chronic diseases and detecting their preclinical stages. This article provides an overview of design, methods, participation in the examinations, and their quality assurance based on the midterm baseline dataset (MBD) of the recruitment.
Methods: More than 200,000 women and men aged 20-69 years derived from random samples of the German general population were recruited in 18 study centers (2014-2019). The data collection comprised physical examinations, standardized interviews and questionnaires, and the collection of biomedical samples for all participants (level 1). At least 20% of all participants received additional in-depth examinations (level 2), and 30,000 received whole-body magnet resonance imaging (MRI). Additional information will be collected through secondary data sources such as medical registries, health insurances, and pension funds. This overview is based on the MBD, which included 101,839 participants, of whom 11,371 received an MRI.
Results: The mean response proportion was 18%. The participation in the examinations was high with most of the modules performed by over 95%. Among MRI participants, 96% completed all 12 MRI sequences. More than 90% of the participants agreed to the use of complementary secondary and registry data.
Discussion: Individuals selected for the NAKO were willing to participate in all examinations despite the time-consuming program. The NAKO provides a central resource for population-based epidemiologic research and will contribute to developing innovative strategies for prevention, screening and prediction of chronic diseases.
Databáze: MEDLINE