[Dose adjustment of anti-infective drugs in patients with renal failure and renal replacement therapy in intensive care medicine : Recommendations from the renal section of the DGIIN, ÖGIAIN and DIVI].

Autor: Czock D; Medizinische Klinik, Abteilung Klinische Pharmakologie und Pharmakoepidemiologie, Universitätsklinikum Heidelberg, Im Neuenheimer Feld 410, 69120, Heidelberg, Deutschland. david.czock@med.uni-heidelberg.de., Schwenger V; Klinik für Nieren‑, Hochdruck- und Autoimmunerkrankungen, Klinikum Stuttgart, 70174, Stuttgart, Deutschland., Kindgen-Milles D; Klinik für Anästhesiologie, Universitätsklinikum Düsseldorf, Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf, Moorenstraße 5, 40225, Düsseldorf, Deutschland., Joannidis M; Gemeinsame Einrichtung für Internistische Intensiv- und Notfallmedizin, Department Innere Medizin, Medizinische Universität Innsbruck, Anichstraße 35, 6020, Innsbruck, Deutschland., John S; Abteilung Internistische Intensivmedizin, Medizinische Klinik 8, Paracelsus Medizinischen Privatuniversität Nürnberg, Klinikum Nürnberg-Süd, Universität Erlangen-Nürnberg, Nürnberg, Deutschland., Schmitz M; Städtisches Klinikum Solingen, Gotenstraße 1, 42653, Solingen, Deutschland., Jörres A; Medizinische Klinik I für Nephrologie, Transplantationsmedizin und internistische Intensivmedizin, Klinikum der Universität Witten/Herdecke, Köln-Merheim, Deutschland., Zarbock A; Klinik für Anästhesiologie, operative Intensivmedizin und Schmerztherapie, Universitätsklinikum Münster, Albert-Schweitzer-Campus 1, Gebäude A1, 48149, Münster, Deutschland., Oppert M; Klinik für Notfall- und Internistische Intensivmedizin, Klinikum Ernst von Bergmann, 14467, Potsdam, Deutschland., Kielstein JT; Medizinische Klinik V, Nephrologie | Rheumatologie | Blutreinigungsverfahren, Städtisches Klinikum Braunschweig, Braunschweig, Deutschland., Willam C; Medizinische Klinik 4 - Nephrologie und Hypertensiologie, Universitätsklinikum Erlangen, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, Ulmenweg 18, 91054, Erlangen, Deutschland.
Jazyk: němčina
Zdroj: Medizinische Klinik, Intensivmedizin und Notfallmedizin [Med Klin Intensivmed Notfmed] 2018 Jun; Vol. 113 (5), pp. 384-392. Date of Electronic Publication: 2018 Mar 15.
DOI: 10.1007/s00063-018-0416-z
Abstrakt: Background: Many anti-infective drugs require dose adjustments in critically ill patients with acute kidney injury (AKI) and renal replacement therapy, in order to achieve adequate therapeutic drug concentrations.
Objectives: The fundamental pharmacokinetic and pharmacodynamic principles of drug dose adjustment are presented. Recommendations on anti-infective drug dosage in intensive care are provided.
Materials and Methods: We established dose recommendations of selected anti-infective drugs based on information in the summary of product characteristics, published studies and recommendations, pharmacokinetic and pharmacodynamic considerations, and the experience and expert opinion of the authors.
Results: Out of a total of 37 anti-infective drugs (31 antibiotics, 2 antivirals, 4 antifungals) 8 can be administered independent of renal function. For 29 anti-infective drugs, a specific recommendation on drug dosage could be made in case of intermittent hemodialysis and for 24 anti-infective drugs in case of continuous hemo(dia)filtration.
Conclusions: Recommendations on dosing of important anti-infective drugs in critically ill patients with AKI and renal replacement therapy are provided.
Databáze: MEDLINE