Assessment of imatinib as first-line treatment of chronic myeloid leukemia: 10-year survival results of the randomized CML study IV and impact of non-CML determinants.

Autor: Hehlmann R; III. Medizinische Klinik, Medizinische Fakultät Mannheim, Universität Heidelberg, Mannheim, Germany., Lauseker M; IBE, Universität München, Munich, Germany., Saußele S; III. Medizinische Klinik, Medizinische Fakultät Mannheim, Universität Heidelberg, Mannheim, Germany., Pfirrmann M; IBE, Universität München, Munich, Germany., Krause S; Medizinische Klinik 5, Universitätsklinikum, Erlangen, Germany., Kolb HJ; Medizinische Klinik III, Universität München, Munich, Germany., Neubauer A; Klinik für innere Medizin, Universitätsklinikum, Marburg, Germany., Hossfeld DK; 2. Medizinische Klinik, Universitätsklinikum Eppendorf, Hamburg, Germany., Nerl C; Klinikum Schwabing, Munich, Germany., Gratwohl A; Universitätsspital, Basel, Switzerland., Baerlocher GM; Inselspital, Bern, Switzerland., Heim D; Universitätsspital, Basel, Switzerland., Brümmendorf TH; RWTH, Aachen, Germany., Fabarius A; III. Medizinische Klinik, Medizinische Fakultät Mannheim, Universität Heidelberg, Mannheim, Germany., Haferlach C; MLL, Munich, Germany., Schlegelberger B; Institut für Humangenetik, MHH, Hanover, Germany., Müller MC; III. Medizinische Klinik, Medizinische Fakultät Mannheim, Universität Heidelberg, Mannheim, Germany., Jeromin S; MLL, Munich, Germany., Proetel U; III. Medizinische Klinik, Medizinische Fakultät Mannheim, Universität Heidelberg, Mannheim, Germany., Kohlbrenner K; III. Medizinische Klinik, Medizinische Fakultät Mannheim, Universität Heidelberg, Mannheim, Germany., Voskanyan A; III. Medizinische Klinik, Medizinische Fakultät Mannheim, Universität Heidelberg, Mannheim, Germany., Rinaldetti S; III. Medizinische Klinik, Medizinische Fakultät Mannheim, Universität Heidelberg, Mannheim, Germany., Seifarth W; III. Medizinische Klinik, Medizinische Fakultät Mannheim, Universität Heidelberg, Mannheim, Germany., Spieß B; III. Medizinische Klinik, Medizinische Fakultät Mannheim, Universität Heidelberg, Mannheim, Germany., Balleisen L; Ev. Krankenhaus, Hamm, Germany., Goebeler MC; Medizinische Klinik und Poliklinik, Universitätsklinikum, Würzburg, Germany., Hänel M; Klinik für innere Medizin 3, Chemnitz, Germany., Ho A; Medizinische Klinik V, Universität Heidelberg, Heidelberg, Germany., Dengler J; Onkologische Schwerpunktpraxis, Heilbronn, Germany., Falge C; Medizinische Klinik 5, Klinikum Nürnberg-Nord, Nürnberg, Germany., Kanz L; Medizinische Abteilung 2, Universitätsklinikum, Tübingen, Germany., Kremers S; Caritas Krankenhaus, Lebach, Germany., Burchert A; Klinik für innere Medizin, Universitätsklinikum, Marburg, Germany., Kneba M; 2. Medizinische Klinik und Poliklinik, Universitätsklinikum Schleswig-Holstein, Kiel, Germany., Stegelmann F; Klinik für Innere Medizin 3, Universitätsklinikum, Ulm, Germany., Köhne CA; Klinik für Onkologie und Hämatologie, Oldenburg, Germany., Lindemann HW; St Marien-Hospital, Hagen, Germany., Waller CF; Innere Medizin 1, Universitätsklinikum, Freiburg, Germany., Pfreundschuh M; Klinik für Innere Medizin 1, Universität des Saarlandes, Homburg, Germany., Spiekermann K; Medizinische Klinik III, Universität München, Munich, Germany., Berdel WE; Medizinische Klinik A, Universitätsklinikum, Münster, Germany., Müller L; Onkologie Leer UnterEms, Leer, Germany., Edinger M; Klinik und Poliklinik für Innere Medizin 3, Universitätsklinikum, Regensburg, Germany., Mayer J; Masaryk University Hospital, Brno, Czech Republic., Beelen DW; Klinik für Knochenmarktransplantation, Essen, Germany., Bentz M; Medizinische Klinik 3, Städtisches Klinikum, Karlsruhe, Germany., Link H; Klinik für Innere Medizin 3, Westpfalz-Klinikum, Kaiserslautern, Germany., Hertenstein B; 1. Medizinische Klinik, Klinikum Bremen Mitte, Bremen, Germany., Fuchs R; RWTH, Aachen, Germany., Wernli M; Kantonsspital, Aarau, Switzerland., Schlegel F; St Antonius-Hospital, Eschweiler, Germany., Schlag R; Hämatologische-Onkologische Schwerpunktpraxis, Würzburg, Germany., de Wit M; Vivantes Klinikum Neukölln, Berlin, Germany., Trümper L; Klinik für Hämatologie und medizinische Onkologie, Universitätsmedizin, Göttingen, Germany., Hebart H; Stauferklinikum Schwäbisch Gmünd, Mutlangen, Germany., Hahn M; Onkologie Zentrum, Ansbach, Germany., Thomalla J; Praxisklinik für Hämatologie und Onkologie, Koblenz, Germany., Scheid C; Klinik 1 für Innere Medizin, Universitätsklinikum, Köln, Germany., Schafhausen P; 2. Medizinische Klinik, Universitätsklinikum Eppendorf, Hamburg, Germany., Verbeek W; Ambulante Hämatologie und Onkologie, Bonn, Germany., Eckart MJ; Internistische Schwerpunktpraxis, Erlangen, Germany., Gassmann W; St Marien-Krankenhaus, Siegen, Germany., Pezzutto A; Charitè, Berlin, Germany., Schenk M; Barmherzige Brüder, Regensburg, Germany., Brossart P; Medizinische Klinik 3, Universität, Bonn, Germany., Geer T; Diakonie, Schwäbisch Hall, Germany., Bildat S; Medizinische Klinik 2, Herford, Germany., Schäfer E; Onkologische Schwerpunktpraxis, Bielefeld, Germany., Hochhaus A; Klinik für Innere Medizin 2, Universitätsklinikum, Jena, Germany., Hasford J; IBE, Universität München, Munich, Germany.
Jazyk: angličtina
Zdroj: Leukemia [Leukemia] 2017 Nov; Vol. 31 (11), pp. 2398-2406. Date of Electronic Publication: 2017 Aug 14.
DOI: 10.1038/leu.2017.253
Abstrakt: Chronic myeloid leukemia (CML)-study IV was designed to explore whether treatment with imatinib (IM) at 400 mg/day (n=400) could be optimized by doubling the dose (n=420), adding interferon (IFN) (n=430) or cytarabine (n=158) or using IM after IFN-failure (n=128). From July 2002 to March 2012, 1551 newly diagnosed patients in chronic phase were randomized into a 5-arm study. The study was powered to detect a survival difference of 5% at 5 years. After a median observation time of 9.5 years, 10-year overall survival was 82%, 10-year progression-free survival was 80% and 10-year relative survival was 92%. Survival between IM400 mg and any experimental arm was not different. In a multivariate analysis, risk group, major-route chromosomal aberrations, comorbidities, smoking and treatment center (academic vs other) influenced survival significantly, but not any form of treatment optimization. Patients reaching the molecular response milestones at 3, 6 and 12 months had a significant survival advantage. For responders, monotherapy with IM400 mg provides a close to normal life expectancy independent of the time to response. Survival is more determined by patients' and disease factors than by initial treatment selection. Although improvements are also needed for refractory disease, more life-time can currently be gained by carefully addressing non-CML determinants of survival.
Databáze: MEDLINE