Abstrakt: |
Abstract: Kniha umělecké historičky Veroniky Rollové Pražský hrad na cestě ke komunistické utopii (Praha, Vysoká škola uměleckoprůmyslová 2019), studující interakce mezi politickou mocí, marxistickou ideologií a uměleckou kreativitou na případě Pražského hradu v prvním dvacetiletí komunistického režimu, je podle recenzenta důležitým pokusem zachytit místo a proměny tohoto jedinečného symbolu na politicko-geografické mapě poválečného Československa. Autorka se zabývá rolí československých prezidentů, především Antonína Novotného (1904-1975, ve funkci 1957-1968), a prezidentské kanceláře v přetváření areálu Pražského hradu v nástroj ideologického působení na nejširší masy a dokládá, že v jeho architektonických a výtvarných úpravách se prosazovala spíše historická kontinuita, zatímco téměř všechny radikální projekty zůstaly nerealizovány. Přes množství přínosných poznatků a dílčích interpretací však práce podle recenzenta trpí nezanedbatelnými deficity, plynoucími z určité koncepční nevyzrálosti a neústrojné aplikace teorií politických režimů (Juan José Linz) či poněkud "divokého" uplatnění sémiotických přístupů (Vladimír Macura) při interpretaci empirického uměleckohistorického materiálu. |