Abstrakt: |
Abstract: Studie se zabývá literárními a filmovými reprezentacemi tzv. Krále Šumavy a příběhy, které jsou námětem blízké (převaděči a ochrana státní hranice). Sleduje provázanost jednotlivých děl s jejich dobovým kontextem a médiem. Pozornost je věnována také intertextové "komunikaci" mezi díly navzájem a vztahu jednotlivých postav Krále Šumavy k předobrazům z aktuálního světa. Důraz je kladen na analýzu filmu a stejnojmenného románu Král Šumavy společně s porevolučními prózami Smrt Krále Šumavy a Návrat Krále Šumavy. Na závěr jsou artikulovány spojující i protikladné rysy jednotlivých reprezentací, které často úzce souvisí s dobou vzniku konkrétního díla. Lze shrnout, že žádné ze zkoumaných děl se nevzpírá paradigmatu své doby, a tak můžeme ta, která vznikla před rokem 1989, souhrnně nazvat komunistickým antimýtem Krále Šumavy (postavy převaděčů zaujímají výlučně záporné role); ta mladší, upozorňující na nelidskost totality padesátých let a nutnost proti ní bojovat, pak postkomunistickým mýtem Krále Šumavy. |