Příběhy spřádané životem : několik poznámek o narativním konstruktivismu a porozumění metaforou v diskusi mezi historickými vědami a evoluční (biosémiotickou) biologií.
Autor: | Horský, Jan, 1963- |
---|---|
Jazyk: | čeština |
Předmět: |
dějiny
history kriticismus criticism (philosophy) historiografie historiography narativita narratives kulturní evoluce cultural evolution evoluce (biologie) evolution (biology) biosémiotika biosemiotics články journal articles narrative theory of history biological and cultural evolution theory of signs |
Druh dokumentu: | Non-fiction |
ISSN: | 1214-7249 |
Abstrakt: | Abstract: V biosémiotice se dnes uvažuje o sémiozi a narativitě života (life) jako o jednom z jeho definičních znaků (Markoš). Narativní historické interpretace a metaforické reprezentace v nich (Ankersmit) nemají nijaké přesné ontické protějšky. Avšak jak Ricoeurovo pojetí vyprávění a metafor, tak i jejich pojetí Markošovo by mělo historikům a teoretikům dějepisectví bránit, aby z toho ihned vyvozovali, že historické interpretace takové ontické protějšky nemají žádné. V rámci historických věd lze říci, že "kulturní objekty" historiků, i když je budeme považovat za produkty studované kultury, jsou mnohem těkavější (sémioze je mnohoznačnější) než "objekty" biologů, rozumíme-li jimi výsledky sémiotických procesů samotného života."Polem", v němž se vyjevuje smysl (meaning) a význam (reference) narací živého je v biosémiotice morfologické pole tvarů. To je korelátem humanitněvědního "pole" či "prostoru" ducha (něm. Geist) či transcendentního vědomí (něm. Bewusstsein). Tato korelace může být pro teorii historie zajímavá z hlediska tezí o kulturním konstruktivismu. |
Databáze: | Katalog Knihovny AV ČR |
Externí odkaz: |