Abstrakt: |
Abstract: a1_Vnitřní výzdoba sal terren zámku v Kroměříži, která vznikla v krátkém časovém rozpětí podle jednotné koncepce Martina Antonína Lublinského (1636-1690), se bezesporu řadí mezi nejdůležitější dochované památky sklonku 17. století na Moravě. Výzdobný program realizovali podle návrhů na zakázku olomouckého biskupa Karla z Lichtensteinu-Castelcorna (1624-1695) přední umělci z oblasti lombardsko-ticinských jezer. Článek přináší několik nových zjištění. Navrhuje předatovat malířskou výzdobu tří hlavních sálů od Paola Paganiho (1655-1716). Fresky, dosud pokládané za první Paganiho realizaci na Moravě, vznikly patrně krátce před biskupovou smrtí v roce 1695, tedy před Paganiho návratem do rodného Castello di Valsolda. Největší část článku se věnuje nálezu reprodukcí neznámých kreseb a textů od Martina Antonína Lublinského ve fondu arcibiskupského archiváře Aloise Richtera (1884-1958). Vedle cenného schématu západního sálu se zaznačením pozice fresek, mramorových byst Tommase Ruese (1636-1703) a jednotlivých soch vytesaných v nadživotní velikosti neznámým autorem přináší konvolut materiálů rovněž popis sochařské výzdoby tohoto sálu. Ke dvěma známým originálním Lublinského listům s definitivními návrhy pěti soch, které měly sloužit sochaři jako předloha pro dekorace západního sálu, archivní materiál nově poskytl návrhy kreseb zbývajících dvou soch, tedy Cerery a Pana. Dalších celkem sedm reprodukcí zachycujících devatenáct postav patrně vzniklo jako návrhy pro výzdobu Podzámecké zahrady. U vstupu do zahrady ze strany sal terren měly stát sochy Favonia a Dobrého vánku. Pro centrální část parteru inventor navrhl téma Markomana pobíjejícího Kváda a okolo osm personifikací nejvýznamnějších moravských řek. |