Abstrakt: |
Abstract: Spolu s politickým uvolněním dochází na Taiwanu od konce 80. let 20. století k novému rozkvětu náboženského života, zvláště v oblasti lidového náboženství. Vznikají nové chrámy a svatyně, je obnovována činnost chrámů, které překonaly nepříznivé období. Nejen politické uvolnění, ale i ekonomický růst znamená, že se zvětšuje rozsah chrámových slavností a objevují se obnovené nebo nové aktivity chrámů. Právě toto obnovování činnosti s sebou přináší řadu otazníků: Jde o oživování starých tradic, nebo spíše vytváření nových? Kdo tyto tradice (re)konstruuje, proč a na jakém základu? Jak jde dohromady obnovování či udržování tradic a současný způsob života? Konkrétním příkladem obnovené tradice, který bude představen v příspěvku, je Shanhai youxiang (pouť po horách a moři) - je to tzv. inspekční cesta (raojing) bohyně Mazu. Tuto akci organizuje v době svátků jara chrám Fengtian v Xin‘gangu poblíž města Jiayi v jižní části Taiwanu. Božstvo během této pouti navštíví oblast svého vlivu a přinese obyvatelům požehnání a pokoj pro nastávající rok. Pouť byla jako rozsáhlá vícedenní událost obnovena teprve v roce 2009. I když se během pouti navštívená oblast v základu shoduje s historickou správní oblastí, která patřila do "jurisdikce" chrámu Fengtian, není její celková podoba - včetně například délky a počtu dní pouti - ještě ustálená. Na nové podobě tradice se podílí správní rada chrámu, výkonný personál chrámu a také věřící. Jedná se v případě této poutě o obnovu tradice na základě vzpomínek pamětníků a historických záznamů, nebo mnohem více o vytváření tradice nové, odpovídající současným požadavkům na chrámové kulty? |