Abstrakt: |
Abstract: a1_Autor se zabývá kresbami, které jednak dokumentují tvůrčí napětí nebo spolupráci, jednak vyvolávají otázku po námětu. Z kresby Amora z Moravské galerie v Brně, která byla s otazníkem připsána Raffaelovi a vztahuje se k Amorovi na fresce Galatei ve vile Farnesina, lze odvodit, že použitá pozice dětského těla se opakuje v pracích Sebastiana del Piombo. K již známým odkazům autor článku připojuje Sebastianovu Studii Venuše se spícími figurami z milánské Ambrosiany, na jejímž rubu je „kopie“ antické sochy Herkula, ale bez hlavy a s jinou pozicí rukou, čímž se přiblížil podobě Raffaelova Amora. Na téže kresbě je ještě načrtnuta figura Kentaura, jejíž pozice je příbuzná tritonům na Raffaelově Studii pro ozdobný okraj talíře, která je ze stejné doby, jako výše zmiňované kresby Sebastianovy. Přestože vztah mezi oběma umělci byl napjatý, tyto drobnosti dokumentují vzájemné ovlivňování. Tvůrčí spolupráce však panovala mezi Raffaelem a Giovannim da Udine. Ten mistrovy práce doplňoval malbou různých druhů rostlin a zvířat. Kresba Oříšků z Moravské galerie dokazuje, že se Giovanni připravoval studiemi podle konkrétních předmětů. Na kresbě Sedící figury s andělem z Olomouce, která byla připsána Sebastinovi del Piombo s tím, že je studií figury nad kaplí Borgherini v San Pietro in Montorio, je nerozřešeno, kdo je touto figurou. |