Tyrolean master Narciss of Bolzano and the relief of the Assumption of the Virgin Mary in the National Gallery in Prague = Tyrolský mistr Narciss z Bolzana a reliéf Nanebevzetí Panny Marie z Národní galerie v Praze.
Autor: | Dáňová, Helena |
---|---|
Další autoři: |
Cassling, Robin, 1967-
|
Jazyk: | English; Czech |
Předmět: | |
Druh dokumentu: | Kniha |
Abstrakt: | Abstract: Ikonograficky velmi zajímavý reliéf představuje vůbec nejstarší dochované řezbářské dílo s vyobrazením Nanebevzetí Panny Marie. Kompozičně vychází z norimberského Tucherova oltáře, ale zároveň bylo modifikováno hojně šířenými grafikami Mistra E. S. Reliéf pochází z konopišťské sbírky Ferdinanda d’Este, ve sbírce Národní galerie v Praze je od roku 1939. Stylová analýza podpořená závěry restaurátorského i přírodovědného průzkumu prokázala, že pražský reliéf vznikl v dílně tyrolského mistra Narcisse z Bolzana (doloženého v letech 1474–1517). Nejdůležitější komparativní analogie představují oltáře ve Völs am Schlern (datován 1488), Fiera di Primiero (datován 148.[5]?) a reliéf s Nanebevzetím Krista (kolem roku 1490) ze sbírky Victoria a Albert Museum v Londýně. Na všech těchto dílech najdeme charakteristické obličejové typy se špičatými nosy i obdobné členění tuhých lámaných draperií. Reliéf Nanebevzetí Panny Marie z pražské Národní galerie vznikl ve stejném období jako jmenovaná díla, v druhé polovině osmdesátých let 15. století. Pro dílnu Narcisse z Bolzana je charakteristický eklektický přístup ve výběru jednotlivých motivů z různých grafických listů Mistra E. S., který se projevil také v komponování pražského reliéfu. Zajímavým prvkem na pražském díle je skála pod nohama Panny Marie. Ačkoli její výtvarné ztvárnění vychází z vyobrazení skály na grafickém listu L 169 od Mistra E. S., výběr tohoto motivu mohl být inspirován malbou Madona ve skalách (1483–1485) od Leonarda da Vinci, kterou namaloval pro milánského vévodu Ludovica il Moro a jež se stala záhy po svém vzniku velmi slavnou. |
Databáze: | Katalog Knihovny AV ČR |
Externí odkaz: |