Vliv terénní exkurze na modifikaci žákovských prekonceptů odborných pojmů
Autor: | Zdeňka Chocholoušková, Lenka Hajerová Müllerová |
---|---|
Jazyk: | Czech<br />English<br />Slovak |
Rok vydání: | 2020 |
Předmět: | |
Zdroj: | Scientia in Educatione, Vol 11, Iss 1, Pp 22-42 (2020) |
Druh dokumentu: | article |
ISSN: | 1804-7106 18047106 |
DOI: | 10.14712/18047106.1595 |
Popis: | Přínos terénní výuky je zjišťován v realizovaném výzkumném šetření, které prostřednictvím kognitivního mapování umožňuje zaznamenat kvantitativní i kvalitativní změnu/posun v zastoupení (v četnosti) vybraných přírodovědných pojmů. Žáci s hlubším zájmem o biologii, kteří absolvovali jednodenní výběrovou exkurzi, vypracovali konceptové mapy před a po exkurzi na základě předložených pojmů (se kterými se na exkurzi setkali). Pojmy žáci zároveň před i po exkurzi definovali. Na základě vysvětlení konceptových map před a po exkurzi byl hodnocen počet pojmů před a po exkurzi, jejich odborná správnost, počet a správnost propojení a počet křížových propojení mezi jednotlivými pojmy. Konceptové mapy byly analyzovány s použitím programů CMapTools a Gephi. U většiny žáků byl zaznamenán zásadní posun týkající se zvýšení počtu pojmů po exkurzi, přesnějšího zastrukturování, ale nebyl zaznamenán téměř žádný posun v použití propojovacích slov či vyjádření vazeb mezi jednotlivými pojmy. |
Databáze: | Directory of Open Access Journals |
Externí odkaz: |