Vliv terénní exkurze na modifikaci žákovských prekonceptů odborných pojmů

Autor: Zdeňka Chocholoušková, Lenka Hajerová Müllerová
Jazyk: Czech<br />English<br />Slovak
Rok vydání: 2020
Předmět:
Zdroj: Scientia in Educatione, Vol 11, Iss 1, Pp 22-42 (2020)
Druh dokumentu: article
ISSN: 1804-7106
18047106
DOI: 10.14712/18047106.1595
Popis: Přínos terénní výuky je zjišťován v realizovaném výzkumném šetření, které prostřednictvím kognitivního mapování umožňuje zaznamenat kvantitativní i kvalitativní změnu/posun v zastoupení (v četnosti) vybraných přírodovědných pojmů. Žáci s hlubším zájmem o biologii, kteří absolvovali jednodenní výběrovou exkurzi, vypracovali konceptové mapy před a po exkurzi na základě předložených pojmů (se kterými se na exkurzi setkali). Pojmy žáci zároveň před i po exkurzi definovali. Na základě vysvětlení konceptových map před a po exkurzi byl hodnocen počet pojmů před a po exkurzi, jejich odborná správnost, počet a správnost propojení a počet křížových propojení mezi jednotlivými pojmy. Konceptové mapy byly analyzovány s použitím programů CMapTools a Gephi. U většiny žáků byl zaznamenán zásadní posun týkající se zvýšení počtu pojmů po exkurzi, přesnějšího zastrukturování, ale nebyl zaznamenán téměř žádný posun v použití propojovacích slov či vyjádření vazeb mezi jednotlivými pojmy.
Databáze: Directory of Open Access Journals