Možnosti využití škály MSELS pro testování environmentální gramotnosti na základních školách v České republice

Autor: Silvie Svobodová, Roman Kroufek
Jazyk: Czech<br />English<br />Slovak
Rok vydání: 2018
Předmět:
Zdroj: Scientia in Educatione, Vol 9, Iss 2, Pp 80-101 (2018)
Druh dokumentu: article
ISSN: 1804-7106
18047106
DOI: 10.14712/18047106.1210
Popis: Příspěvek prezentuje výsledky verifikace využitelnosti výzkumného nástroje MSELS (Middle School Environmental Literacy Survey) na základních školách v České republice. Testovány byly vybrané psychometrické vlastnosti škály jako celku i jejích jednotlivých segmentů. Zjištění byla konfrontována s výsledky prvního použití nástroje při národním výzkumu environmentální gramotnosti v USA (McBeth & Volk, 2010; McBeth et al., 2011), který probíhal u žáků šestých a osmých tříd. Cílovou skupinou výzkumu představovaného v tomto příspěvku byli žáci 6.–9. tříd základních škol v regionu Žatec. Důkazy pro validitu interpretace získaných dat byly hledány ve všech oblastech doporučovaných Standardy pro pedagogické a psychologické testování (AERA, APA & NCME, 2014). Ve většině případů se podařilo předložit uspokojivý soubor dokladů, které podporují využití škály u žáků druhého stupně ZŠ. Reliabilita škál Postoje, Jednání a Senzitivita dokládaná koeficienty jejich vnitřní konzistence dosáhla akceptovatelných hodnot (α > 0,75) a tyto škály je možné doporučit pro realizaci výzkumů. U škály Znalosti byla zjištěna nízká reliabilita (α = 0,55). Její aplikace je možná, avšak zjištěná data musí být vzhledem k reliabilitě interpretována obezřetně.
Databáze: Directory of Open Access Journals