[Atrial fibrillation-pharmacological therapy for rate and rhythm control]

Autor: Stephan Andreas, Müller-Burri
Jazyk: němčina
Rok vydání: 2014
Předmět:
Zdroj: Therapeutische Umschau. Revue therapeutique. 71(2)
ISSN: 0040-5930
Popis: The therapeutic management of patients with atrial fibrillation is based on the three pillars (1) prevention of thromboembolism, (2) rate control, and (3) rhythm control. Patients with one or more risk factors should be treated with an oral anticoagulants in order to prevent stroke and to reduce mortality. The goals of rate control, prevention of heart failure and alleviation of atrial fibrillation related symptoms, normally can be achieved by pharmacological agents slowing the conduction in the AV node (e. g. β-blockers, calcium channel blockers, digoxin). For patients remaining symptomatic despite sufficient rate control adding a rhythm control strategy may be considered. The currently available antiarrhythmic drugs (e. g. flecainide, propafenone, sotalol, dronedarone, amiodarone) are characterized by a rather low efficacy in maintaining sinus rhythm and various possibly life threatening side effects. Therefore, invasive therapies as catheter ablation are frequently needed to achieve rhythm control in symptomatic patients with atrial fibrillation.Die medikamentöse Therapie von Patienten mit Vorhofflimmern umfasst neben einer dem individuellen Risiko des Patienten angepassten Thromboembolieprophylaxe die Frequenz- und Rhythmuskontrolle. Während eine suffiziente Frequenzkontrolle für alle Patienten von Bedeutung ist und in der Regel mit gutem Erfolg mit einer medikamentösen Behandlung erreicht werden kann, ist die Rhythmuskontrolle die Strategie der Wahl für Patienten, welche trotz suffizienter Frequenzkontrolle immer noch durch das Vorhofflimmern gestört sind und bei welchen aufgrund der klinischen Gesamtsituation mit einer vernünftigen Erfolgschance gerechnet werden kann. Die ungenügende Effizienz und die vielen und oft schwerwiegenden Nebenwirkungen der Antiarrhythmika sind der Grund, dass die pharmakologische Rhythmuskontrolle nicht selten durch invasive Therapieoptionen wie die Katheterablation ergänzt oder ersetzt werden muss.
Databáze: OpenAIRE