CEREBRAL BLOOD-FLOW VELOCITY AND INTERMITTENT INTRACRANIAL PRESSURE ELEVATION DURING SLEEP IN HYDROCEPHALIC CHILDREN

Autor: D. Goh, A. J. W. Steers, S. D. Pye, Robert A. Minns
Rok vydání: 2008
Předmět:
Zdroj: Developmental Medicine & Child Neurology. 34:676-689
ISSN: 1469-8749
0012-1622
DOI: 10.1111/j.1469-8749.1992.tb11503.x
Popis: SUMMARY The clinical importance of intermittent intracranial pressure (ICP) elevations during sleep in hydrocephalic children is unclear. Eight studies of continuous ICP monitoring with simultaneous cerebral blood-flow velocity (CBFV) measurements were recorded during sleep in seven hydrocephalic children aged between one and 10 years. ICP was measured directly through a frontal reservoir. There were two main patterns of CBFV change in response to raised ICP: a progressive decrease in mean flow velocity and increase in resistance index, suggesting impaired haemodynamic compensation to ICP elevation due to reduced circulatory reserve in patients with limited intracranial compliance; and an increase in mean flow velocity with raised ICP, suggesting that appropriate haemodynamic compensation with increased blood-flow can occur to maintain adequate cerebral perfusion in those with sufficient circulatory reserve. Simultaneous CBFV and ICP measurements may help to identify those with reduced circulatory reserve who are at greater risk of ischaemic insult from episodic increases in ICP. RESUME Response en vitesse de circulation sanguine cerebrale aux elevations intermittentes de pression intra cranienne durant le sommeil chez les enfants hydrocephales L'importance cliniquen des elevations intermittentes de pression intracranienne (ICP) durant le sommeil chez les enfants hydrocephales n'est pas claire. Huit etudes d'enregistrement continu d'ICP avec une mesure simultanee de la vitesse de circulation sanguine cerebrale (CBFV) ont ete effectuees durant le sommeil chez sept enfants âges de un a 10 ans. L'ICP a ete mesuree directement a travers un reservoir frontal. II y avait deux distributions principales des modifications de la CBFV en fonction de l'elevation de l'ICP: une diminution progressive de la vitesse moyenne de circulation et un accroissement de l'index de resistance, suggerant une alteration de la compensation hemodynamique a l'elevation de l'ICP, due a une reserve circulatoire reduite chez des patients a compliance intracranienne limitee; et un acroissement de la vitesse moyenne de circulation avec l'elevation de l'ICP, suggerant qu'une compensation hemodynamique appropriee avec circulation sanguine accrue peut se produire pour maintenir une irrigation cerebrate adequate, permise par une reserve circulatoire suffisante. Des mesures CBFV et ICP simultanees peuvant aider a identifier les patients ayant une reserve circulatoire reduite, et qui sont plus exposes a une agression ischemique a partir d'elevation episodique de l'ICP. ZUSAMMENFASSUNG Veranderungen der cerebralen Blutfluβgeschwindigkeit durch intermittierende intracranielle Druckerhohungen im Schlaf bei Kindern mit Hydrozephalus Die klinische Bedeutung der intermittierenden intracraniellen Druckerhohungen (ICP) im Schlaf bei Kindern mit Hydrozephalus ist unklar. Bei sieben Kindern im Alter zwischen einem Jahr und 10 Jahren wurden acht kontinuierliche ICP Aufzeichnungen mit simultanen Messungen der cerebralen Blutflusgeschwindigkeit (CBFV) im Schlaf durchgefuhrt. Der ICP wurde direkt uber ein frontales Reservoir gemessen. Als Reaktion auf einen erhohten ICP fanden sich zwei Muster von CBFV Veranderungen: ein progredienter Abfall der mittleren Flusgeschwindigkeit und eine Erhohung des Widerstandes, was auf eine gestorte hamodynamische Kompensation der ICP Erhohung durch verminderte zirkulatorische Reserven bei Patienten mit begrenzter intracranieller Compliance hinweist; und eine Zunahme der mittleren Flusgeschwindigkeit mit erhohtem ICP, was darauf hinweist, das eine angemessene hamodynamische Kompensation mit einer Blutfluszunahme zur Aufrechterhaltung einer adaquaten Hirnperfusion bei den Kindern mit ausreichenden zirkulatorischen Reserven vorkommen kann. Simultane CBFV und ICP Massungen konnen dazu beitragen, die Kinder mit verminderter zirkulatorischer Reserve herauszfinden, die ein hoheres Risiko fur einen ischamischen Insult durch episodische ICP Erhohungen haben. RESUMEN Respuesla de la velocidad del flujo sanguineo cerebral a la elevation intermitente de la presion intracraneal durante el sueno en ninos hidrocefalicos No esta clara la importancia clinica de las elevaciones intermitentes de la presion intracraneal (PIC) durante el sueno en ninos hidrocefalicos. En siete ninos de uno a 10 anos de edad se registraron las mediciones de la velocidad del flujo sanguineo cerebral (VFSC) durante el sueno y se monitorizo de forma continua la PIC en un total de ocho estudios. La PIC se midio directamente por medio de un reservorio frontal. Se observaron dos patrones de cambios en la VFSC como respuesta a un aumento de la PIC: una disminucion progresiva en la velocidad media del flujo y un aumento en el indice de resistencia, lo que sugiere una alteracion en la compensacion hidrodinamica a la elevacion de la PIC debida a una circulacion de reserva reducida en pacientes con una complianza intracraneal limitada; y tambien un aumento en la velocidad media del flujo con el aumento de la PIC, lo que sugiere que puede tener lugar una compensacion hemodinamica apropriada, con aumento del flujo sanguineo, con el objeto de mantener una perfusion cerebral adecuada en los casos con una reserva circulatoria suficiente. La medicion simultanea de VFSC y de PIC puede ayudar a la identificacion de aquellos casos con reserva circulatoria reducida, que estan con un riesgo mayor de insulto isquemico a consecuencia de un aumento episodico de la PIC.
Databáze: OpenAIRE