Mycetoma: a retrospective study of 41 cases seen in São Paulo, Brazil, from 1978 to 1989
Autor: | Luis Carlos Cucé, Luiz Guilherme Martins Castro, A Salebian, Walter Belda |
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Rok vydání: | 2009 |
Předmět: |
Gynecology
medicine.medical_specialty Nocardia brasiliensis biology Madurella business.industry Madurella mycetomatis Madurella grisea Scedosporium apiospermum Nocardia Dermatology General Medicine Eumycetoma biology.organism_classification medicine.disease Actinomycetoma Surgery Infectious Diseases medicine business |
Zdroj: | Mycoses. 36:89-95 |
ISSN: | 1439-0507 0933-7407 |
DOI: | 10.1111/j.1439-0507.1993.tb00694.x |
Popis: | Summary. Clinical and epidemiological aspects of 41 cases of mycetoma seen in Sao Paulo city from January 1978 to December 1989 are presented. Twenty-eight cases (68%) were caused by actinomycetes, while 13 (32%) were caused by true fungi. In only 22 (78%) actinomycetoma cases was it possible to identify the agent. Nocardia brasiliensis, by far the commonest actinomycete isolated, was responsible for 13 cases. Among eumycetomata, Madurella grisea was isolated from 3 cases, Scedosporium apiospermum from 2 cases, and Madurella mycetomatis from 1 case, and in 7 cases the agent was not identified. Distribution by sex and age was similar to that reported in the literature. Feet and legs were the commonest sites affected. The mean age of actinomycetoma patients was 33.2 years, while patients with eumycetoma were an average of 32.8 years. Mean duration of the disease was 6.8 and 9.8 years respectively. Most patients came from rural areas in the north-eastern region of the country and worked as field labourers. Bone involvement was frequent for both actinomycetomata and eumycetomata and was characterized by osteoporosis, periostal reaction and cavitation. The authors' elected treatment consists of combining sulfamethoxazole (800 mg) and trimethoprim (100 mg) with prednisone (10 mg) orally, daily. Zusammenfassung. Es werden die klinischen und epidemiologischen Aspekte von 41 Myzetompatienten vorgestellt, die in Sao Paulo in der Zeit von Januar 1978 bis Dezember 1989 beobachtet wurden. Achtundzwanzig Falle wurden durch Aktinomyzeten verursacht (68%), 13 durch Eumyzeten (32%). Nur bei 22 Aktinomyzetomen (78%) war es moglich, den Erreger zu identifizieren. Nocardia brasiliensis stellte mit 13 Fallen den grosten Anteil. Bei den Eumyzetomen wurde Madurella grisea dreimal, Scedosporium apiospermum zweimal und Madurella mycetomatis einmal isoliert, in sieben Fallen konnte der Erreger nicht identifiziert werden. Die Geschlechts- und Altersverteilung entsprach den Literaturangaben. Die unteren Extremitaten waren die am haufigsten befallenen Bereiche. Das Durchschnittsalter der Aktinomyzetom-Patienten lag bei 33.2 Jahren, das der EumyzetomPatienten bei 32.8 Jahren. Die mittlere Dauer der Krankheit lag bei 6.8 Bzw. 9.8 Jahren. Die meisten Patienten kamen von landlichen Gegenden der Nordostregion des Landes, bei der Mehrzahl handelte es sich um Landarbeiter. Knochenbeteiligung war haufig und war charakterisiert durch Osteoporose, periostale Reaktionen und Kavitatenbildung. Die Autoren behandelten mit Sulfamethoxazol (800 mg) und Trimethoprim (100 mg) kombiniert mit Prednison (10 mg) taglich oral. |
Databáze: | OpenAIRE |
Externí odkaz: |