Zobrazeno 1 - 10
of 27
pro vyhledávání: '"Marek Semela"'
Publikováno v:
PLoS ONE, Vol 19, Iss 2, p e0297940 (2024)
Comprehensive crash analysis includes calculating impact speed, which requires the determination of kinetic energy expended on the deformation of the vehicle's structural elements at the point of contact during a collision. The accuracy of the input
Externí odkaz:
https://doaj.org/article/5b9e326918164eb79b8e24a4a1f61732
Autor:
Roman Mikulec, Marek Semela, Albert Bradáč, Stanislav Tokař, Martin Bilík, Michal Křižák, Michal Belák, Robert Kledus, Andrej Haring, Vlastimil Rábek
Publikováno v:
Energies, Vol 14, Iss 24, p 8439 (2021)
This study presents a calculation of the time required to execute a lane-change manoeuvre. Compared with other (and older) calculation methods, an analysis was conducted to determine which approach could yield the most reliable results. This study ai
Externí odkaz:
https://doaj.org/article/4588be32cb394ebf9fdf32713f67649a
Autor:
Tomáš Coufal, Marek Semela
Publikováno v:
Promet (Zagreb), Vol 28, Iss 1, Pp 71-79 (2016)
The paper presents complete results of the head-on small overlap crash test of vehicle with driver moving at a speed of approximately 12 m/s against stationary vehicle with post-crash rollover. When a crash does not involve the main crush-zone struct
Externí odkaz:
https://doaj.org/article/bfff6972b26d4d84a83970a555c21745
Publikováno v:
Transport, Vol 31, Iss 2 (2016)
The paper deals in detail with the analysis of driving and braking of the Volvo V40 T5 AWD Cross Country vehicle in the curve with radius 30, 40 and 50 meters laying emphasis on usable coefficient of adhesion values between tyre and road surface in t
Externí odkaz:
https://doaj.org/article/f975f612d1ae4e7da3315e882e927658
Publikováno v:
Soudní inženýrství. 2022. vol. 33, č. 3-4, s. 34-38. ISSN 1211-443X
Simulační programy jsou nejrozšířenějším prostředkem, používaným v rámci analýzy a rekonstrukce silničních nehod. Výsledky simulačního výpočtového modelování by měly být ve shodě s empirickými výpočty, které je vhodné
Externí odkaz:
https://explore.openaire.eu/search/publication?articleId=doi_dedup___::d4ef26b4a72914ee200543ce5816cf7e
https://hdl.handle.net/11012/209409
https://hdl.handle.net/11012/209409
Autor:
Veronika Svozilova, Tomáš Dominik, Martin Bilík, Radim Kolar, Pavel Maxera, Andrea Nemcova, Michal Belák, Martin Mezl, Martin Seitl, Branislav Hesko, Katerina Bucsuhazy, Marek Semela, Radovan Smisek, Matúš Šucha
Publikováno v:
IEEE TRANSACTIONS ON INTELLIGENT TRANSPORTATION SYSTEMS. 2021, vol. 22, issue 6, p. 3214-3233.
Driver fatigue and stress significantly contribute to higher number of car accidents worldwide. Although, different detection approaches have been already commercialized and used by car producers (and third party companies), research activities in th
Publikováno v:
Soudní inženýrství. 2022. vol. 33, č. 1, s. 38-49. ISSN 1211-443X
Nový zákon o znalcích, znaleckých kancelářích a znaleckých ústavech a navazující předpisy k provedení tohoto zákona přinesly celou řadu změn v oblasti znalectví. Nová právní úprava přináší mj. i podrobnější úpravu postup
Externí odkaz:
https://explore.openaire.eu/search/publication?articleId=doi_dedup___::0fa58e0358442ba11e11006e0ab3ce2d
https://hdl.handle.net/11012/204310
https://hdl.handle.net/11012/204310
Publikováno v:
Biomechanics in Medicine, Sport and Biology ISBN: 9783030862961
The presented study deals with a familiar situation when unsecured objects are transported in a vehicle. Unsecured objects have a character of objects dedicated to daily usage – work purposes or personal purposes. That generally means laptops, cell
Externí odkaz:
https://explore.openaire.eu/search/publication?articleId=doi_________::bc7a45ce3185c4ce1da868a53e5c2b98
https://doi.org/10.1007/978-3-030-86297-8_6
https://doi.org/10.1007/978-3-030-86297-8_6
Autor:
Roman Mikulec, Marek Semela
Publikováno v:
Soudní inženýrství. 2021. vol. 32, č. 2, s. 14-19. ISSN 1211-443X
Dopravní nehody, při kterých došlo k převrácení vozidla, mohou představovat problém při analýze nehodového děje, zejména s ohledem na stanovení výchozí rychlosti resp. rychlosti na počátku převracení vozidla. Použití počítač
Externí odkaz:
https://explore.openaire.eu/search/publication?articleId=doi_dedup___::6555c6d4deb4510544617e51b6773da3
https://hdl.handle.net/11012/201815
https://hdl.handle.net/11012/201815
Publikováno v:
Soudní inženýrství. 2020. vol. 31, č. 2, s. 14-24. ISSN 1211-443X
Článek pojednává o řešení reálné dopravní nehody motocyklu s vozidlem, vybaveným neschváleným ochranným předním rámem. Nehodě je posuzována jak z hlediska technického, tak i soudně lékařského a v závěru je shrnuto i právní
Externí odkaz:
https://explore.openaire.eu/search/publication?articleId=doi_dedup___::73012d780384bef90ad6cb4d408ecb4c
https://hdl.handle.net/11012/195893
https://hdl.handle.net/11012/195893